Barbro S

Fototriss - Tid
Denna vecka har vi fått ett inte helt lätt tema att illustrera, tycker jag, då tid är ett abstrakt begrepp. Min första tanke är förstås klockor, men efter en stunds funderande väljer jag flera olika tolkningar.

Det är alltid roligt att få använda sina färskaste bilder och idag (lördag) har vi haft en liten utflykt till ett av Umeås anrika konditorier, Nybro på Teg. Där har tiden liksom stått still genom att de bevarat den gamla inredningen från 50-talet.

Det är också det som gör caféet speciellt mysigt.

Sen när jag kommit hem från den utflykten i -23,5° var det så skönt att dra på sig en gammal filt och vila en stund med sin lilla katt. Ett exempel på kvalitetstid. Ja, nästan så att den engelska termen Quality Time gör sig ännu bättre.

Annars brukar det störa mig att man använder engelska uttryck i tid och otid :) när vi har lika bra ord på svenska.

Min tredje bild kommer från ett gammalt fototriss-tema - Plastic Fantastic, dvs jag fotograferade motivet men använde det aldrig - en väckarklocka hos min väninna L.

Att få vakna långsamt till mjuk  skön musik och ett ljus som påminner om en soluppgång är också ett bra sätt att använda sin tid.

Fler bidrag på temat Tid hittar ni här hos Fototriss.
#1 - Pumita

Gammaldags fik är så sköna, mycket trevligare en moderna avskalade ställen. Fin triss!

#2 - Barnens Hjältar

Kanonbra tolkning!

#3 - Hedwig

Alla bilder visar ju kvalitetstid - att gå på kafé, mysa med katten och att få vakna i lugn och ro.

#4 - Halloj världen! /Inger

Jag älskar kondis som har lyckats bevara en gamaldags inredning! Bildmässigt gillar jag sista bilden bäst! :)

#5 - cat

En härligt varierad triss med fina bilder :)

Jag har svårt att tänka mig något mysigare sätt att spendera sin tid, än med en gosig liten katt, så där har du min favoritbild.

#6 - LEna Norgren

Så himla mysigt det såg ut på Nybro cafe och där ha rjag ju aldrig varit men ska gensat skynda mej dit!!!!!

#7 - The one and only Nettan

Härlig triss. Finns nog inga mysigare fik än dom som är bevarede från "gamla tider". / Nettan

#8 - Liw

Nybro kan vara det mest tidlösa Umeå har att bjuda på, förutom kyrkorna då :-)



Kul med en till umeåbo i fototriss :-)

#9 - JULIA [ fotoblogg ]

Hejsan!

kika gärna in på min blogg och ställ en fråga i frågestuden.

Ha en bra dag :)

#10 - Barnens Hjältar

Tack så mycket, lampan är en favorit :-)

Ha en fin söndag!

#11 - Pialotta

Gamla condis är så fint att besöka.. gillar den gamla intredningen och var gång jag stöter på dessa unika kondisen så blir jag så glad.. finns så mycket nostalgi som jag blir glad av.. finns ett i Helsingborg med mycket retro:)



Kissekattbilden är en favorit hos dig I Tiden:)

Ha de..

#12 - Ingrid

Vilken trevlig tolkning av tid. Myskatten gillar jag skarpt!

#13 - Gammelsmurfen

Bra tolkning där bilden av katten som tar sig tid att sova, blir min lilla favorit

#14 - Anni

Vilket härligt café, synd att det ligger långt borta från mig! Gillar din tolkning!

#15 - Kerstin

Ja Nybro är verkligen ett unikt café. Jag var faktiskt där för nån vecka sen.

Din triss är bra, kattälskare som jag är så förstår du nog att jag gillar bilden när ni vilar. :)

Cafébilderna hos mig är från Mekka.

#16 - Jah Hollis

Det var ju en personlig tolkning av temat.