Barbro S

Lite av varje
I helgen var det Kulturnatta på stan och vi var 13 NF:are som samlades och gick tillsammans för att uppleva det oändliga kulturutbudet på gator och torg. Tyvärr lät det om det mesta och öronpropparna blev nästan utslitna:). På vissa ställen hade jag också behövt sådana hörlurar som hantverkare använder för att skydda sin hörsel. Jag hade hoppats på att få besöka några stillsamma utställningar mellan konserterna men de hade stängt för dagen.

Trevligt är det förstås med folkliv och umgänge med vänner när vi åt på Harrys (god fiskplanka) och senare tog en kopp kaffe på Taj Mahal. Även Jonny Glas och Pontare lät bra om jag stod borta vid Stadsbiblioteket när scenen låg framför Rådhuset, likaså några uppträdanden från musikskoleelever utanför Frälsningsarmén (ingen koppling annars) som framförde egenkomponerad musik. Jättebra och behaglig volym i alla fall de två-tre låtar jag hörde.

I år tog jag inga bilder men om ni vill kan ni klicka här för att se fjolårets inlägg, en hel del påminde om varandra och sommarkvällen bjöd på lika bra väder båda åren.

Förra torsdagskvällen fick vi fågelskådare vara med på ringmärkning vid Västerfjärden och då fick jag se flera arter på nära håll som jag aldrig sett förut. Och en av dem fick jag också hålla i sen den var ringmärkt, vägd och vingmätt. Denna bild har jag lånat av en annan kursdeltagare och här är det ringmärkaren själv som håller i svarthättan.

Men sen fick jag hålla i den en stund och den vilade så fridfullt i mina händer att den första sekunderna inte märkte när jag släppte taget om dess små ben. Sen flög den iväg till friheten och jobbet med att skaffa partner (om det nu var en hanne) eller mat till ungarna om ... ja, ni förstår det som fåglarna gör nu på försommaren:).

Själv besökte jag stugan i fredags och invigde den nya bryggan med att äta lunch utomhus.

Så stor den känns och så skönt att vi nu har kommit någon meter längre ut på sjön vilket innebär fler soltimmar och kanske lättare för de som vill dyka i. Jag är mer en försiktig iklivare när badtemperaturen blir mer behaglig men kanske även jag kan våga mig på att i alla fall hoppa i om än inte dyka med huvudet före.

Igår permanentade jag mig och är nu lockig om än inte fin i håret. Man ska nämligen låta lockarna vara orörda i tre dygn innan man får tvätta och sen försöka forma till en frisyr. Jag ser alltså ganska rolig ut:). Eftersom jag ändå lovat bort mig på en sopplunch på Café Pilgatan ska jag linda in håret i en scarf och försöka se oberörd ut.