Barbro S

Första advent
New Friends sista aktivitet i vår stad blev att besöka Umeå Stadskyrka och delta i adventsgudstjänsten. En fin avslutning på (för min del) drygt fyra trevliga år i denna singelförening som nu i december övergår till att vara en vänskapsklubb öppen för andra än singlar. Vi tar efter det, vi i Umeå som nu bildat UMeGänget, och fortsätter som förut men utan vår huvudman Claes.

Stadskyrkan fylldes snabbt, enligt prästen var där 500 personer, men även radiolyssnarna fanns med då hela gudstjänsten sändes i radio, vilket gjorde att vi fick höra dubbla klockringningar.

Mina vänner satte sig på läktaren långt fram där de såg och hörde bra. Jag följde med dem men precis när vi gick uppför trappan tog kören i av alla krafter och det bara skrek i mig då jag inte hann stoppa i mina öronproppar. Jag insåg att ljudnivån där framme var för hög så jag sökte mig så långt bak det bara gick istället. Där smög jag fram kameran, min egen som nu är nyrenoverad.

Två bilder blev det, mer vågade jag inte ta, och dessutom ville jag inte riskera att mista min plats. Ända till några minuter efter elva vällde det in nya besökare som hade svårt att få plats tills de hänvisades till vänster läktare som först varit stängd. Snabbt fylldes också den.

En inzoomning på ljuskrona och kyrkfönster, de senare väldigt vackra, tycker jag.

I min bänk långt bak gick det bra att följa gudstjänsten utan öronproppar, förutom i början och slutet då organisten tog i så det dånade i kyrkorummet. Mina vänner sa att hon var fantastiskt duktig på att spela men jag är för ljudkänslig för att uppskatta kyrkorgelmusik; föredrar de renare tonerna från piano.

Fina psalmer som jag vågade sjunga med i då det i bänken bakom satt en kvinna som sjöng högt och vackert. Då hör jag inte min egen osäkra stämma utan kan koncentrera mig på att bara följa med i sången. Dessutom en präst som såg så bra ut att några av vännerna ville titta extra på honom då han senare dök upp med sina barn i tältet där tomten tog emot.

När man lämnade kollekten fick man en tändsticksask och en bok skulle man få om kyrkan men den var slut när vi kom, tyvärr.

Vi gick senare till Ronyas restaurang där vi åt pizza- och salladsbuffé med kupongrabatt. Lite strul för min del med kupongen men en tia billigare blev det i alla fall. Sen återstod skyltsöndagens alla begivenheter varav vi bevistade några, bl.a. en glasutställning på Lilla Galleriet, lite glöggte och inbakad mandel hos Presenta där jag köpte mig några doftljus på rea och framför Åhléns lite gröna(!) tomtar.

Solen gick ned och ljusen tändes över vår lilla stad.

Idag hade jag tänkt att adventspynta men hann bara byta ut gardiner och dukar mot röda, gröna och vita juldito. Pyntet får vänta till en dag då det inte händer så mycket. Jag är för trött för att berätta varför jag gick genom skogen med en mörk man iklädd grön reflexväst:).