Barbro S

Lite sushi
I lördags efter att vi besökt vernissagen på Galleri Paletten där fyra kvinnor visade några av sina fina färgstarka målningar var jag och min systerdotter lite hungriga och cyklade ner på stan. Var skulle vi gå? Det första vi såg när vi parkerat cyklarna var Sushibaren på Renmarkstorget men där var det tyvärr fullt. Valet blev då att gå till restaurang Sagami som jag en gång tidigare besökt med New Friends. Då var vi väldigt nöjda men fastän det var flera år sen har det inte blivit av att gå dit igen. Inte förrän nu.

Vi valde lunchen för 100 :- med 8 bitar sushi, 4 maki och 4..., vad heter nu det andra? En liten kopp Misosoppa ingick samt te och frukt efteråt, allt jättegott.

Medan vi väntade på maten fick vi ett fat med ärtskidor som aptitretare. Skidorna gick inte att äta men ärtorna var ovanligt söta och goda.

Min systerdotter ville inte bli fotad så det fick bli bara delar av henne. Jag tycker hon har en jättefin kofta med en härlig färg. Den ser så hemstickad ut, men är det förstås inte:).

Ätandet med pinnar, doppande i soja och Wasabi uppslukade oss så att jag glömde av att fotografera det läckra fatet med sushibitar. När jag väl kom ihåg var det mesta uppätet:).

Hon klarar att äta med pinnar, som synes. Jag försökte men gav upp och bad ganska snart att få äta med vanliga bestick. Åh, så gott det var, måste gå dit igen snart!

På vägen hem cyklade jag Norra Ersmarksgatan uppåt. Nästan ända upp mot Adventskyrkan kom detta sällskap gående på finpromenad. De gick så fint i rad men blev lite störda när jag tog fram kameran och sällskapet splittrades. Det såg roligare ut när herr And spatserade först följd av sina två(!) damer, här syns bara den ena lite upptagen med annat än att gå.

Enligt boende i området är visst änderna ofta ute på promenad för tydligen vankas det fågelmat i någon av trädgårdarna. De kommer förstås från dammen vid gamla Sandbackaskolan.

Ute är vårtemperaturer vilket lurar naturen. Här har min trädgårdsaurikel fått en blomma, vilket den egentligen inte ska ha förrän i maj-juni nästa år. Ändå blir jag lite glad att se den.

Likaså njuter jag till fullo av den här härliga veckan med sin värme och sitt i övrigt fina väder, så mycket bättre än vanligt i november. Det ger mig hopp att jag inte behöver genomlida årets november utan istället kan må riktigt bra. Lite annat i mitt liv hjälper också till med det:).