Barbro S

Höstkatter
Hej igen.

Bara en liten hälsning från katterna och mig inför helgen. Här har de uppmärksamheten uppåt som ni ser.

Det är troligen en bärberusad talgoxe som försöker ta sig in på balkongen men vaktmästaren har hjälpt mig tidigare och satt nät överallt där de kan tänkas ta sig in så vi slipper fågelmassaker i höst.

Nu har jag äntligen lämnat in kameran på reparation (garanti som tur är) så det blir bara bilder ur arkivet en tid framöver. Där är ingen brist på motiv så det ska nog kunna bli bildbloggat som vanligt ändå.

Höstlöven var som vackrast för ca en vecka sen...

..i tidiga morgonsolljuset. Det är roligt att träden fäller sina löv olika tider så man får njuta av höstfärgernas prakt flera veckor.

Idag har jag äntligen tagit itu med att fixa till katt-trappan, något jag borde ha gjort redan i somras då katterna var i stugan. Det hade varit betydligt enklare. Jag borde ha målat den då men sköt upp det om och om igen och plötsligt hade vi alla flyttat hem. 

Nu har jag fått hjälp av en god vän att montera ned halva trappan för att skrapa, olja och måla den inomhus vilket nog tar minst två dygn då den också ska hinna torka upp först. Det innebär att katterna bara har en halv trappa, sen måste de våga språnget till grannens uteplatsräcke för att komma ned på marken. Jag har lagt ut täcke, strandmadrass och kuddar på altanen om de inte skulle klara hela vägen. Då blir det i alla fall en mjuk landning:).

Här solar Desirée på ett av stegen mot grannens staket.

Fina höstdagar lockar mig förstås ut i skogen och igår var vi ute igen på trattisjakt och kom hem med nästan full korg. Jag måste erkänna att jag är ganska less på svamp just nu och därför har jag inte orkat rensa trattkantarellerna än; bara en liten hög innan jag gjorde mig i ordning för att cykla ned till stan och Lotta's restaurang där New Friends hade After Work-träff.

Då smakade jag en god tjeckisk öl med ett svårt namn som började på K :) och till det åt jag jättegod pasta med hummer, scampi och spenat samt vitlöksbröd till. Mmmycket gott! Efter det en liten bit av en läcker chokladkaka med nougat och hasselnötter som fanns i min väska. Den hade jag köpt på Coop Forum samtidigt som jag inhandlade burken med grundolja:).

Jag önskar er alla en härlig hösthelg. Kanske blir det svampplockning på söndag ändå, men då ger jag nog bort allt jag finner så jag slipper rensa mer.