Barbro S

Sista kontrollen
I veckan har vi avslutat Skogsluffen, den orientering jag och min kompis S deltar i för tredje året nu. Vi går runt i egen takt och letar 100 kontroller på fyra olika kartor/områden under tiden 15 maj till 30 september. De sista kontrollerna i Nydalaområdet blir verkligen en pärs, åtminstone några av dem krävde ganska mycket av benmuskler och lungfunktion :), men vi klarade det!!

Fikapauser är en viktig del av vistelsen i skogen och här sitter jag och njuter.

Nu har vi åtminstone hittat tre kontroller även om två av dem gjorde lite motstånd. Vid en av dem fann vi massor av fina trattkantareller och det känns förstås som en belöning.

Närbild på te i muggen jag fått av L och macka gjord på det goda brödet från Nisses konditori som jag nämnde förra Fototrissen.

Efter ytterligare två kontroller fikar vi igen innan vi tar oss an den sista kontrollen som kallas surdraget. Vad i hela friden är ett surdrag? Jag föreställde mig myrmark men då borde det väl kallas så. Trötta var vi efter att ha dragit cyklarna uppför många backar och vandrat just på myrmark vilket kräver extra lyft i stegen men kontrollen måste ju tas, den 100:e och sista för i år.

Från stigen över diket uppför sluttningen in bland ormbunkar och andra höga växter och marken blir allt blötare men inte alls som på en myr. Denna läckra och för mig mycket ovanliga lav eller svamp kommer i min väg och måste bara förevigas.

Jag inser att jag kommit rätt då marken ser ut så här.

Tankarna far till mangroveträsk eller träskmarkerna i Florida där alligatorer trivs!! Det gäller att se upp var man sätter fötterna vilken min kompis får erfara.

Se hennes förskräckelse:)!

Om nu förra bilden är fejk så är denna äkta då hon just drar upp stöveln som är på väg att sugas ned i leran. Hon får upp den precis innan rödleran hinner börja rinna ned i skaftet. Slörrp!

Jag är beredd att komma till undsättning men då jag inser att det går bra för henne måste kameran fram men då är jag förstås lite nervös så bilden blir inte bättre än så här.

Fast vi har hittat surdraget är det inte lätt att finna kontrollen men till slut står den där och våra orienteringskort är därmed fulltecknade.

Vi har då fyra andelar var som deltar i utlottningen av olika priser, varav högsta vinsten är en cykel. Ifjol vann vi ingenting men första året vann jag en stekpanna och min kompis en keps så vi hoppas på tur även i år:).
#1 - Gärdsmygen

Naturpasset! Mysigt! Här brukar det vara i hetaste sommaren och just då är inte skogen min favoritplats. Nu hade jag gärna gjort detta.