Barbro S

Mera kräftskiva
Sen i söndags är jag ordentligt hemflyttad från stugan för den här säsongen. Jag sov jättedåligt natten mot söndag så istället för att ligga och kämpa mig till sömn klev jag upp och började packa i arla morgon. Ute blåste starka vindar över sjön och grå moln gav regnstänk på tomten så det kändes helt okej att lämna stället.
 
Redan kl 7 var jag och katterna hemma på Ersboda. Både de och jag anpassar oss snabbt och nu är det helt okej att möta hösten eller kanske mer optimistiskt sensommaren här på Glassgränd.
 
Vad gäller bloggandet ligger jag efter en del. Det finns bilder men inte tid att göra inläggen klara, men det är väl bara att sakta beta av dem. De kommer dock inte i tidsordning utan nu fortsätter jag med kräftfesten vi hade i söndags, den som redan finns med i fototrissen.
Här är mina kära väninnor som jag känt sen 1980 då de arbetade som receptionister och jag var konferensvärdinna på Hotell & Restaurang Dragonen. Numera är de inom skolvärlden, båda är/har varit lärare men K arbetar numera som rektor. Och jag har sjukersättning:(. Lite deppigt är det ibland när tanken slår en vad som blivit av mig, men sånt är livet, inte alls förutsägbart.
Lite näsrynk kanske passar men egentligen ser jag nog ut att må riktigt bra med den bärfyllda välkomsdrinken redo.
 
Vi hade i alla fall en mycket trevlig afton hos K där de nyss färdigställt inglasningen av uterummet. Min uppgift var att ordna förrätten och jag provade ett nytt recept, parmesanflarn med sikrom och citroncreme samt sparris till.
Två korslagda, minns ni den mattrenden? Förrätten var jättegod och blev mycket uppskattad av väninnorna.
 
Sen var det dags för kräftorna, de turkiska färska, som var härligt välsmakande och så lätt att få köttet ur klorna.
Se vilken vacker omgivning i Grubbes villaområden. Kloköttet njuter jag direkt av men stjärtarna samlas på en macka med läcker smaksatt creme fraiche till. Jag tror det var saffran bl.a.. Gul var den i alla fall.
Och under ligger sångerna som vi har sjungit flera år nu. Småtrevliga och lättsjungna är de. Hemmakryddad snaps bjöds till med god anissmak.
 
Vackraste och fräschaste drycken är ändå vatten med jordgubbar i, speciellt i detta fina glas.
Nu ska jag iväg till stugan igen, bara för att städa undan tills syskonbarnen kommer på lördag då de ska ha sin årliga kräftskiva.