Barbro S

Afternoon Tea
Ända sen jag var i London 1977 har jag velat prova på Afternoon Tea. Då blev det aldrig av att besöka varken Savoy eller Ritz som väl är de hotellrestauranger som är berömda för sådant. Jag har samlat recept från AlltomMat på 80-talet då jag prenumererade på den tidningen men det blev aldrig av att samlas på detta sätt.
 
Därför var det jätteroligt att vi nu i UMeGänget samlades i lördags för just Afternoon Tea. Det har ju kommit i ropet lite på senare tid. Vid minst tre tillfällen i höst har det varit möjligt att delta i sådana arrangemang (vilket jag har missat), men inget kunde ha varit lika bra som det vi tillsammans åstadkom i en kvarterslokal på Kylgränd här på Ersboda i Umeå.
Ett av bufféborden ses här. I förgrunden mina bruna tekoppar som jag inhandlade till mitt första hem 1975. Vi samlades kl 14 för att göra i ordning lokalen, duka, göra sandwiches, brygga te och lägga fram alla godsaker som många av medlemmarna hade med sig. Till arbetet bjöds ett glas mousserande vin, cider eller Loka med lite nötter och smågodis till.
 
M var den som tog initiativet till vår träff och hon berättar här hur denna företeelse växte fram för damerna i England under krigstiden.
På detta bord syns scones som man ju ska börja med till sin första kopp te. På scones ska det vara clotted cream som tar tid att göra (jag gjorde en liten sats och tog med.  Den gick åt) och olika sorters marmelader eller sylt. E hade gjort en läcker morotsmarmelad och M hade gjort egen supergod lemon curd. Bredvid lite smörgåsmat om man förutom de fyra olika snittarna som bjöds ut ville ha ytterligare smörgås.
 
Efter scones och snittar fanns ett välfyllt bord med olika godsaker. Vad tycks om dessa läckerheter?
Engelska småkakor, hallonmousse, chokladmuffins à la kladdkaka med frosting på (mmm) och något engelskt påminnande om mazarin. Namnet har jag glömt men någonting åt Hobnobkake-hållet? En utböling i sammanhanget var de italienska kakorna med choklad mellan längst till vänster, men vad gör det när även de smakar så gott:). Det fanns också citronmuffins som jag aldrig hann smaka, ej heller fotografera så de måste ha varit otroligt populära.
 
En annan M hade ordnat sånghäfte för oss UMegängare. Däri fanns många roliga mer eller mindre lättsjungna visor, delvis på svengelska för att komma i rätt stämning. Senare kom också en svår men rolig frågequiz där vår grupp kom trea.
Här har jag laddat upp med scones till min första kopp svart citronte. Sen drack jag grönt te med marockansk mynta och till sist ett ashramte ur en pytteburk. Många sorter fanns att välja på och till och med Nescafé för de som ville ha kaffe!!!
 
Jag hade också ett finger med i spelet av att få detta arrangemang att bli av och här ses jag med söt gammal handväska som många berömde. Den är nog inköpt till maskerad någon gång men aldrig använd, som jag minns.
Nu ska jag vara som en modebloggare och berätta om min outfit. Topen är inköpt på en affär som heter Promod i Verona, örhängena är av Muranoglas och designade av två kvinnor i en liten ort vid Gardasjön, armbandet med smaragdgröna glasbitar kommer också från Verona men kjolen är köpt här i stan för flera år sen. Ändå tyckte många av kvinnorna i gruppen just att den var så fin:). Och tekannan till vänster om mig är inköpt på Myrorna för 35 kronor just för detta tillfälle. Ett riktigt fynd!
 
Vi avslutade med mina egenhändigt gjorda lingonpraliner. Inte vackra men mycket goda sa de.
Ja, det tycker faktiskt jag också. De var inte alls så lätta att göra som det stod i receptet. Rulla små kulor av fyllningen och doppa i smält choklad stod det, men inte gick det att göra kulor av den så lös som den blev. Jag kom då på att klicka ut dem på smörpapper och helt enkelt pensla mörk choklad över. Sen fick de stelna i kylskåp några timmar innan jag tog ut dem, vände på dem och penslade även undersidan. På så vis kanske de blev ännu chokladigare, sa en av vännerna glatt och tog en till:).
 
Efter nästan fyra timmars trevlig samvaro hjälptes vi åt att städa och diska undan. Sen hem och pösa framför tv:n utan att orka med någon middag:).
#1 - Anna-lena

Vilken fest!