Barbro S

Julfirande
Det har blivit så att vi varje år samlas på Grubbe för att fira jul tillsammans, syskonbarnen med familjer, jag som är faster och gammelfaster samt syskonbarnbarnens farmor. I år saknas deras farfar som gick bort i höstas. Det kändes att någon fattades i gemenskapen. Förr om åren, före 2005 när min bror levde, firade vi alltid i hans hus på Backen där brorsonen med fru numera huserar men nu är det Grubbe som gäller :).
 
Vi träffas vid tvåtiden och får ett glas glögg med nötter och russin. I år fanns en alkoholfri som hette Kullaglögg, vilket är ett passande namn då vi alla (nästan) delar stugan i Kulla :). Sen bjuds på go'fika, hembakt av just brorsonens fru, alltid lika goda och spännande bakverk. Klapparna sprids ut under granen och när Kalle närmar sig bänkar vi oss framför TV:n. Jag tror att vi vuxna är mer förtjusta i de filmerna än barnen.
 
Jo, jag hann med att spela TV-spel med L som är 9 år innan fikat. Det var andra gången i mitt liv som jag försöker framföra ett fordon meddelst knappar och rörelser av liten apparat vars namn jag inte kommer på. Joystick är det inte....Riktigt roligt men inte mycket vore kvar av vare sig förare eller motorcykel/vespa om det vore verklighet:).
 
Efter alla tecknade kortfilmer börjar vi förbereda middagen. Jag lägger upp min medhavda gravlax i tunna skivor, skär sen tomater och gurka i mindre bitar, kokar grönkål och hjälper till där det behövs.  En match ishockeyspel hinns också med. Jag får äran att möta segraren av tidigare turnering och lyckas göra första målet. Hihi, då darrar motståndaren men med rätt vinnarskalle så slår han raskt in fyra mål och jag får se mig besegrad. Som ni hör odlar jag mitt barnasinne för det tror jag är bra och nyttigt så man inte rostar i förtid.
 
Vid femtiden är det dags att samlas i köket för det stora skickandet av juliga godsaker runt bordet.
L närmast hade med hembakt tunnbröd som hon fått av en granne. De bor också granne med själva bagarstugan som visst är fullbokad varje helg. Tunnbrödet var jättegott, riktigt härligt tunt som jag gillar. Barnen spanar redan nu efter tomten ser det ut som.
 
Nu har resten av oss bänkat sig för julmiddagen.
Värdparet till höger med lilla A emellan och så L, jag och G-I. Vi har inget överdådigt julbord men allt som behövs finns med och dessutom det gröna som jag mår så gott av. Rödkålssallad med getost, grönkål som var ny för i år men säkert återkommer då den smakade jättebra m.m.
 
I år har mammas och pappas gamla bröllopsservis sen 1938 plockats fram och får än en gång pryda ett julbord. Hela min barndom, uppväxt och ända tills min mor fick sin stroke 1992 användes det porslinet vid alla festliga tillfällen. Roligt att den kommer till heders igen. Ett utryck från min mor, Hedvig Maria, som gick bort just en julafton för många år sen. 1996 var det. Efter det har den stått i mina skåp tills jag kom på att ge den vidare till A.
 
Mätta och belåtna, disken bortplockad och med barnen allt mer otåliga samlas vi i vardagsrummet efter att barnafadern varit borta en stund. Han hinner komma igen innan tomten dyker upp till vår stora förtjusning. Ifjol sprang han bara förbi och lämnade säcken vid brevlådan, men i år får vi närkontakt med jultomten i sitt härliga skägg.
Det behövs ingen mask när skägget är så yvigt :). Han småpratar trevligt med oss alla och delar ut klappar till barnen. L i rutig skjorta tar just emot sin...
...och här är det A som får ett paket.
Hon glittrar så fint denna afton, lilla A som i år fyllt 7.
 
När tomten går vidare på sin klapprunda tar barnen över som julklappsutdelare och paketen fördelas i en rasande fart. Högarna växer framför oss alla, mest hos L och A, förstås.
L:s hög inspekteras först innan A pustar ut vid sin.
J gör tummen upp, är nöjd med sin del i det hela :).
 
Sen blir det lite action helt plötsligt och jag är med bakom kameran :).
Undrar vad som pågår?
 
Tillbaka i soffan får också jag ta emot paket.
Som ni förstår gillar jag rött i alla nyanser. Klänningen som jag skickat efter på nätet var lite mörkare röd på bilden men jag gillar den ändå jättemycket. Tyget är viscos med lite elasta, en mycket skön kvalité.
Ser ni så paketen och min klädsel matchar? Nyklippt är jag också men frissan vågade inte helt klippa nacken så kort som jag ville fast jag hade ett foto med från förra gången när jag var så nöjd. J i bakgrunden bläddrar fundersam bland sin gåvor. 
 
När alla fått sina paket startar det lilla kaoset när vi samtidigt öppnar våra paket,  visar upp och tackar till höger och vänster medan julpapper, kartonger och snören brer ut sig i rummet.
Så småningom lugnar det ned sig och L:s klapp nr 1 packas upp, sätts ihop och luften fylls av en surrande minihelikopter som rusar runt och krockar med det mesta men ändå håller ihop:). Roligt har vi!
 
L hjälper A att få ut monsterdockan ur sin förpackning. Tydligen är den ett svar på den perfekta Barbie, alltså en tuff, mörkare motsats som blivit populär.
Själv gav jag henne ett Pippi Långstrumppussel, en tjej som nog är en bättre förebild för A enligt min uppfattning som kan anses gammaldags, eller?
 
Vaniljpannacotta med lingon bjöds till efterrätt och den smakade gudomligt fräsch denna 2013 års julafton. Trots att jag trivdes så bra åkte jag hem strax efter nio för att ta hand om mina kära katter som varit ensamma så länge. Lite smågodis till dem och de förlät mig direkt:).
 
All snö från dagen innan hade regnat bort och regnet fortsätter än idag, så inte blev julen vit direkt. Plusgraderna gillas av katterna i alla fall, men inte regn som nu. Tur att någon gillar eländet med alldeles för varm vinter.