Barbro S

Till Gran Canaria
En mulen kall vinterdag i februari fick vi skjuts till Umeå Airport för vidare befordran till Gran Canaria. Flygbolaget Thomas Cook Airlines stora plan väntade på startplattan (säger man så?).
Vi hade förbokat platser och bänkade oss långt fram på 6 E och F, den sista en fönsterplats. Klockan 16.25 skulle planet avgå men lite försenade blev vi. En bit upp i luften tog jag denna bild på solnedgången med ett helt nytt perspektiv.
Därnere anas en bit av Umeå. Läckra färger på himlen, eller hur?
 
Efter 6,5 timmars flygning kom vi fram till Gando, flygplatsen utanför Las Palmas. Väskhämtning, transfer till hotellet med en väldigt tystlåten guide, istället hemsk musik som inte alls passade till oss trötta passagerare. Innan vi hade installerat oss och packat upp en del var klockan mycket, kanske halv tre ungefär. De är en timme efter vår tid men min mobil vägrade att ta emot den rätta tiden. Jag ställde om den tre-fyra gånger men hela tiden hoppade den tillbaka till svensk tid?? Mysko!
 
I alla fall var det jätteskönt att vakna och titta ut över blå himmel. Vi gick till en liten butik i närheten och handlade för att sen duka till frukost på balkongen. Ingen morgonsol men ändå behaglig temperatur med utsikt över hotellets innergård med poolen, se tidigare inlägg
Färskt bröd hängde på dörren varje morgon, vilken service! Det var lite grovt bröd dessutom, inte det svampiga vita som annars vanligtvis bjuds där nere i södern. Kalles kaviar köpte vi på plats men lilla burken med Västerbottenshonung hade jag med.
 
Sen kameravilade jag faktiskt hela den dagen. Men bilder finns det förstås ändå att fylla ut texten med:) som en fin Hibiscusblomma, t.ex.
Vi tog det lugnt, gick smala gångar och trappor ned till stranden där vi strosade bland barer, restauranger och små affärer längs vattnet. Ja, en bit ifrån för däremellan fanns förstås solstolarna med sina gröna parasoll. Ner och kände på vattnet gjorde jag förstås, jag som älskar att bada, men något dopp blev det inte i havet den första dagen. Bilden är från dag 2 då det blåste mycket mer.
Däremot hann vi med att sola och bada i poolen som var uppvärmd till +24°. Mycket skönt. Vi promenerade i omgivningarna, bl.a till det närmaste köpcentret Kasbah där den skandinaviska kyrkan är belägen, en vacker byggnad.
Jag fick aldrig tillfälle att gå in i den för när jag försökte en gång pågick där just en konsert.
 
Här är en av entréerna till vårt hotell Sunsuites Amazonas, ett enkelt men mysigt och helt okej boende, trestjärnigt.
Vi åt sen lunch på Café Opera (jo, den hette så, restaurangen) där stora affischer på Carola och Sissel Kjyrkebo omgav entrén. Gamla, troligtvis, för de såg båda väldigt unga ut. Det blev pasta med räkor m.m. den första dagen, tyvärr också med grädde i såsen. Jag säger tyvärr för jag blir så mätt av det och med lite gallkänning är det inte helt bra för mig, men naturligtvis var det gott.
 
På torget flög och spatserade många små nätta duvor. Inte av den sort vi har här i Sverige utan en turkduva har jag slagit upp i min fågelbok. En ny art för mig. Jag lyckades inte få någon bra bild av den där på Kasbah men senare fick vi besök av en på vår balkong där den poserade så fint.
På café Opera var det också informationsmöte med ett glas Sangria som smakade ganska illa :(. Guiderna var glada och pratsamma men så värst mycket information var det inte. De kanske räknade med att de flesta hade besökt orten förut, vad vet jag. Vännen har ju varit där ofta men för mig var det första gången . Jag läste informationspärmen istället samt lite broschyrer som vi fann samt frågade receptionisten på hotellet som turligt nog var svenska. 
 
Playa del Ingles är ju en riktigt turistort med den mesta informationen och alla menyer på svenska så lite bortskämd blev man allt att alltid bli förstådd. Annars brukar ju missförstånd vara ett pittoreskt inslag i alla utlandsresor:). Fast visst blev det fel ibland ändå. 
 
Vår första semesterdag slutade med en god middag på en av uterestaurangerna vid stranden, svärdfisk tror jag vi valde. Fisk och skaldjur åt jag massor av hela veckan och deras räkor blir jag aldrig less på :).
 
 
#1 - Anonym

Alltid lika roligt att läsa din blogg! Leif och jag var i Playa Ingles när jag fyllde 50. På min fördelsedag fick jag tidernas överraskning - Väcktes tidigt på morgonen av att några bankade på dörren och ropade roomservice. Det var min mamma och syster!