Barbro S

Midsommar
Jag såg på statistiken att jag plötsligt i söndags hade en riktig boom, dvs många besökare. Jag gissar att det har med Fototriss att göra fast jag denna vecka väljer att inte delta. Ämnet var lite svårt, kommunikation, och fast jag säkert har massor av bilder i arkivet som skulle passa hinner jag inte ta några nya. Det får bli ett inlägg om midsommaraftonen istället nu när jag är hemma och tvättar håret, vattnar blommor m.m. fast i det här fina vädret hade jag helst varit kvar på stugan.
 
Fint väder var det också på midsommaraftonen då vi var hela 11 personer som samlades för en grillkväll vid Nydalasjön, ett årligen återkommande arrangemang hos oss i UMeGänget. Vännen var i Stockholmstrakten så jag slapp välja vilket kändes skönt :).
 
Vi samlades vid parkeringen på sjöns norra sida, de flesta med cykel men också några i bil samt gående. En förtrupp skickades iväg att hitta lämpligt rastställe och vi andra följde efter till fots eller cyklandes vingligt långsamt för att hålla jämnt tempo. Förbi de fina gamla stugorna längs Nydalasjöns östra sida, en del tragiskt förfallna men också flera jättefina, pyntade och fräscha redo för midsommarfirande.
 
Det var mycket folk ute som ville grilla och umgås precis som vi, men till slut fann de en plats där vi alla rymdes. Ett par som redan satt där hade inget emot att vi också tog platsen i besittning.
 
Jag hade tagit med kikaren och i väntan på att veden skulle bli grillfärdig lånade M den och spanade ut över sjön.
Storlommen fick hon syn på och jag fick faktiskt in den i kameralinsen också fast det var svårt att se i kvällssolens sken.
En fin fågel med vackert värdig profil lätt att känna igen. Likaså deras ödesmättade skri över mörka tjärnar som vi alls inte hörde denna fina kväll.
 
Först ut att grilla var O med sina läckert gula majskolvar till förrätt.
Jag hade folieinvirad lax så jag behövde inte heller vänta ända tills glöden var perfekt utan la den på gallret vid sidan av grillen. Jag hade gjort paket (inte det på bild) med fina handtag precis som Ernst visade i sitt inredarprogram på TV4 i torsdags:). Fiffigt, man riskerade inte alls att bränna sig.
 
Någon matfotograf lär jag väl knappast bli men lite gott ser det väl ut i alla fall?
Färskpotatissallad, vanlig grönsallad med hemodlad ruccola och Forslundatomater (supergoda) samt två korslagda grillade sparrisar. Till det lite bubbel. Svenska jordgubbar och Riesenkola hade jag med, H bjöd på läcker banankaka och Å hade hemgjord citronpepparkaka (tror jag det var) till oss alla så vi smorde kråset. Lustigt uttryck:)!
 
Det är inte helt lätt att fotografera gruppen numera när två personer är så principfasta och vägrar finnas med på bild även om det bara är i bakgrunden. Man kan ju inte be dem flytta på sig för att få en bild på så många som möjligt. Det blir att jag struntar i gruppbilder och väljer sådana där vi bara är en eller få med. T.ex. som denna i motljus med Foch Å .
Jag vill också vara med på bild och då blir det så naturligt (!) uppställt med M, men vi är glada ändå :).
Härligt att umgås i grupp med samtal om allt mellan himmel och jord från smått till stort, personligt till allmänt och sakta går midsommarsolen ned, denna dag som är årets ljusaste.
Vi fick sällskap av en orädd andmamma med sina två dunbollar. Kanske beroende på att de fick brödbitar av oss:).
Denna bild tog jag efter 21 men tyvärr hamnade skärpan på lövslyet istället för fåglarna. Myggen höll sig undan och bara lite inrökt blev man av grillröken kände jag när jag kom hem senare. Istället lungorna fulla av frisk sjöluft med tallskog och lite kryddig myrdoft. Jag som fortfarande är lite förkyld har begränsat luktsinne men jag kan fylla ut texten ändå:).
 
En bild till på storlommarna lyckades jag få, den bästa hittills med mina 21x zoom och ändå är den inte helt skarp.
Men man ser i alla fall fjäderteckningen. Visst är de fina?
 
Ikväll är det tisdagscafé på Bildmuséet med fin utsikt över älven. Hittills har vi inte kunnat sitta utomhus men just idag borde det finnas chans då himlen ännu är ljust blå och stormolnen i fjärran inte kommit närmare.