Barbro S

Stugtillvaro
Redan i fredags flyttade jag ut till stugan med mina katter. Det har varit underbara dagar så jag vill egentligen inte komma hem hit men blomvattning, post m.m. kräver min närvaro med jämna mellanrum. Nu hade jag ju sådan tur att precis innan jag kom till Glassgränd började det regna och det fortgår än två timmar senare, vilket gör att jag slipper vattna växterna utomhus. Det var bara penséerna och en nyinköpt snöflinga som hängde torrt under tak och dem har jag förhoppningsvis räddat nu med vattenkannan.
 
Allt går snabbt denna försommar som redan är sommar och ett sådant tecken är denna lilla grupp.
Hela nio små dunbollar följer henne, den stolta gräsandshonan i Kullasjön. Några av dem mumsar på ett Mariekex jag hade i gömmorna. Det finns många faror för de små, gäddor, katter och rovfåglar (ovanligt vad jag vet där vi är men i Piparbölesjön har de sett havsörn tidigare) så det är roligt att se att alla nio ännu är kvar. 
 
Från handlaren i Hissjö hämtade jag igår gammalt bröd som jag sen matar fiskar och änder med. Det märktes att fiskarna minns att de fick mat vid min brygga ifjol för många var de som simmade runt oss när jag och besökande gick i vattnet för att bada. Men de kom i alla fall inte så nära som ifjol eller året innan då de smakade på mina ben. Det tyckte jag inte om och vidtog åtgärder :). 
 
Här är det kära A som är på väg ut i vattnet för fjärde gången, tror jag.
Jag och hennes mor K jobbade ihop på Dragonen för drygt 30 år sen. Nu är hon högt uppe i skolvärlden och jag, ja, jag vandrar här nere på marken min daglediga tid. Då var jag hennes chef fast vi var också kompisar. Den här årstiden klagar jag inte alls:). När jag arbetade som mest, ständigt stressad och ofta pressad, önskade jag mig innerligt semester mellan 15 maj och 15 september, och det har jag ju fått kan man säga. Fast inte riktigt som jag hade önskat. Frisk vill man ju vara.
 
På diskbänken vandrade små myror omkring, inte många åt gången, men de fortsatte komma trots mina försök till utrotning. Jag har läst någonstans att man ska sätta ut något sött utanför huset för att locka bort dem. Jag gjorde så, en sockerbit i lite vatten, och se vad som hände!
Som de vilda djuren i Afrika samlas myrorna på kvällningen runt vattenhålet eller varför inte jämföra med oss människor som gärna går på pub för att dricka gott. Som ni ser har två redan supit ihjäl sig av sockerlösningen, den tredje i vätskan räddade jag. 
 
En närbild.
Visst ser ni att de tycker drycken är jättegod:)? Till och med lite trängsel där till höger.
 
Vackra dagar och sköna kvällar har vi haft, men igår sent visade sig en aning om kommande regn vilket egentligen är ganska efterlängtat för växtligheten.
I morse kl 6 steg jag upp och satte mig på bron med tidningen en liten stund medan katterna nyfiket nosade runt för att identifiera de andra katterna som passerar vår tomt. De är åretomboendes och vi har hittills mött två av dem, men jag har fått veta att det visst finns fem katter en bit bort. Hoppas, hoppas att de håller sams med mina.
 
Nu längtar jag att glida ner i badkaret och bli riktigt ren, få tvätta håret också innan det är dags för återträffen på golfklubben för oss fjolårsnybörjare. Ska bli kul!