Barbro S

Tur till Figueres
På torsdagen den 17 oktober följde vi med på den enda turen vi köpt, nämligen till Dalis värld. Tidigt måste vi iväg så det var frukost redan 7.30 och avfärd kl 8. Bussarna körde norrut  längs kusten en lång bit, ganska slingrigt men jag lyckades hålla mig från att bli åksjuk. Vi var på väg till Salvador Dalis eget museum i Figueres.
Så här ser byggnaden ut. Den röda fasaden ska symbolisera huden och de små gula prickarna på väggen är gåshud. De är egentligen avbildade brödformer och just sådant som en surrealist skulle komma på.
I närbild tagen inomhus ser gåshuden/brödet ut så här. Jag har varit fascinerad av Dali sen jag var tonåring och hade en affisch från en av hans målningar på min vägg i flera år. Märkligt, obegripligt men väldigt speciellt.
 
När vi kom till entrén var det fullt och vi fick inte komma in den tid vi blivit lovade så det var bara att strosa runt ett tag innan vi blev insläppta. En bild av en skultpur framför entrén.
På taket såg vi flera förgyllda figurer samt denna riddare i rustning med en baguette på huvudet:).
Försök förstå eller förklara det den som kan. Jag nöjer mig med att ha kul :).
 
I närheten fanns naturligtvis souvenirbutiker med bl.a hans berömda smältande klockor.
Klockorna gillar jag men jag har alltid associerat till pannkakor av någon anledning, inte tänkt på att de liksom smälter.
En nyckelring i den stilen fick följa med hem till min samling där jag nu har över 300 nyckelringar sen jag började samla som tolvåring.
 
Efter en halvtimma fick vår grupp gå in i muséet och det första man såg var denna märkliga installation.
En storbröstad kvinna, säkert en jordgudinna stående på en gammal bil med en pelare bakom som bär upp bl.a. en båt med paraply. Analysera det! 
 
Nej, nu är jag dum. Surrealismen ska inte analyserar med intellektet utan det är väl mer tänkt att väcka känslor, associera till drömtillstånd m.m. men det går inte att låta blir att tänka runt objekten också. Vår guide gav oss mycket information på bussen innan vi var framme. Det hjälpte en hel del och ökade begripligheten.
 
Idag har det varit mycket med katterna.Min käre Tusse har haft en svullnad på höger kind några dagar. Idag skjutsade jag honom till veterinären för dränering av bölden. Hem kom en blodig, lite vinglig katt som varit sövd men som kvicknade till oroväckande snabbt. Han åt för mycket och spydde sen upp det mesta. Torka, gnugga, göra rent. Samtidigt har Desirée velat ut och Tusse vinglade efter men honom släpper jag förstås inte ut än på några dagar. Det har varit struligt ikväll och jag är ganska trött redan nu. 
 
Mer om muséibesöket och dagsturen senare. Ha en fortsatt skön vecka.
 
 
 
 
#1 - Susanne

Ser fram emot fortsättningen :)