Barbro S

Skördar
Som jag nämnt tidigare är jag lite efter med bloggandet men det gör inget då det händer lite just nu. Blomsterlandet hade i juni ett erbjudande om att köpa grönsaksplantor billigt, tror det var två för 29:90. Jag nappade och tog med mig en planta körsbärstomat och en jalapenjo - chili.
 
Så här såg de ut i slutet på augusti där de stått i söderläge mot stugväggen.
Tomaterna blev jättegoda, söta och saftiga. De sista mognade i mitt badrumsfönster. Ja, senast i dag plockade jag den sista från den avklippta, upphängda stammen. Chilin däremot fick nästan ingen smak, drog mera åt paprika än chili, men jag har ätit upp dem i grytor, röror m.m. Jag föredrar mera sting men det blev i alla fall många frukter fast det stod i instruktionen att de helst skulle odlas i växthus eller på skyddad plats, balkong el liknande. Så visst är jag nöjd för 29.90 :).
 
En nattfjäril på besök. Lätt att fota då den sover på dagen.
Lite tråkigare färger än andra fjärilar som det faktiskt varit brist på i sommar, men ändå ett riktigt fint mönster på vingarna, eller hur?
 
Pelargonerna som jag låtit övervintra i min klädkammare tog riktigt lång tid på sig att blomma men på sensommaren prunkade de verkligen. Här en hängvariant.
Fast den ser inte så hängande ut? Jag har nu tagit hem den till min inglasade balkong och kanske jag låter den övervintra i år också. Jag har ju så svårt att kasta växter. Fönstren här i lägenheten är nu fulla av delade fredskallor. Någon som vill ha?
 
Apropå växter så var det roligt att återvända hem från stugan och göra lite fint på uteplatsen. Jag har köpt tre kryss som blommar härligt i olika färger men astrarna (5 för 100) blev det inget av. De är nu kastade på komposten. Men den här roliga växten vars namn jag aldrig kommer ihåg trivs utomhus än idag.
Jag brukar plantera den i rabatten men där förstörs den snabbt. I kruka lever den däremot glatt vidare med sina vackra röda plymer. En otålig katt jamar nu vid mina fötter och vill ha sällskap på promenad. Hon ger sig inte fast jag säger till henne att det är bättre att vänta någon timme så det får bli lite varmare. Fast nu när det är mulet ute lär det väl ändå inte bli så mycket högre temperatur.
 
Ha en skön vecka! Själv har jag ett 40-årskalas att se fram emot ikväll, troligtvis avslutningsgolfrunda i morgon och på onsdag förhoppningsvis svampplockning så det blir nog en bra vecka.
 
 
 
#1 - Annette

Vilken underbar bild på tomaterna och chilin mot husväggen. Jag tycker det är svårt att fota mot rött, men du har ju lyckats :) Ser mysigt ut