Barbro S

Frusen juni
Nu har jag flyttat ut till stugan på riktigt och njuter av frisk luft och frihetskänsla från stadskrav trots isiga nordanvindar över sjön och mest bara moln, förutom tidig morgon och faktiskt också sen eftermiddag. Jag har kunnat äta middag ute två av dagarna på baksidan där det är lite mer lä och njutit korta stunder av den goa solen i alla fall. Annars har jag mest jobbat.
 
Så här såg det ut när jag kom.
Nu är allt borta så jag har släpat och slitit en hel del, men det är det värt för det blir riktigt fint, min lite utbyggda altan som jag snart ska glasa in. De här dagarna hade ett uterum verkligen behövts som skydd mot isvinden, men än är det en bit bort.
 
Dessutom har jag handlat massor av plantor hos Trädgård Väst och jobbat med att plantera dem i krukor och i rabatter som också behövde bearbetas. De stackarna får frysa på nätterna och även dagtid i vinden. Inatt var det nästan nere på noll men inget har frusit som tur är.
 
Den 26 juni och säkert frost på många håll fast vi klarade oss. Vilken sommar! Kylan har nu hållit i sig snart två veckor och någon större ljusning är inte i sikte, bara lite lite varmare från söndag, sen kallt och regn igen måndag. Suck! Det gäller att hålla uppe hoppet och humöret.
 
Ett trevligt besök gör susen. Igår kom en väninna till lunch och stannade hela dagen. Jätteroligt att få umgås, prata loss, äta och dricka gott samt slippa jobba :). Lunchen avnjöt vi inomhus.
Även där lite svalt som synes (tjocktröja inne i juni) men elementet sattes på och en sprakande brasa på restveden som snickaren lämnat hjälpte kanske lite. Eller mest mysigt! Jag hade gjort en kallvarmsallad på varmrökt lax, couscous och grönt. Till det lite bubbel för att göra det festligt... och gott.
 
Efter det tog vi en promenad i stugområdet och sen till Kulla by (om man nu kan kalla fyra gårdar så) på andra sidan vägen. Denna roliga byggnad är vad som är kvar av Kulla Vattenverk.
Det är inte i bruk nu, men på 70-talet fick vi stugägare hämta gratis vatten från kran utomhus här.
 
Lite mer påpälsade än en vanlig efter midsommarvecka. Då brukar ju sommaren ha kommit igång.
Skönt att vara ute i alla fall. Här är jag åt andra hållet där mörkmolnen hotar.
Med gammjacka som hänger i stugan och värmer en frusen boende ibland. Något regn blev det inte mer än några enstaka droppar senare.
 
När det var dags för middag lyste solen lite mer och vi vågade oss på att äta kycklingklubbor utomhus.
Sen tog vi ost och kex inne medan brasan sprakade på och när A:s make kom för att hämta henne bjöd vi honom på jordgubbar och apelsinchokladglass. En riktig gemytlig heldag med många godsaker.
 
Katterna trivs därute utom när stora grannkatten Sixten kommer för nära. Då morrar Desirée och Tusse gömmer sig. Om den nöjde sig med att passera men Sixten stannar alltid länge. Han vill nog flytta in hos oss.
 
Idag är jag som ni förstår  hemma i Ersboda för att vattna och hämta in post m.m. Jag skulle ätit lunch på stan men ändrade planer gör att jag skippar stadsbesöket och åker tillbaka tidigare. Hade tänkt kolla skorean men det är inget kul utan sällskap så det får vara. 
 
Ha en trevlig helg! Jag har en cykeltur inbokad med UMeGänget i morgon och sen golf på söndag vilket känns roligt.