Barbro S

Fototriss - Blommor
Blommor vill Helena se i vår fototrissutmaning kommande vecka. Hon vill fira att det snart är Mors Dag. Det är egentligen en tävling med vinster från CoolStuff, men jag deltar inte i den. Här i norr är det inte direkt den blomstertid men de som finns räcker till tre bilder.
 
Den enda blomma jag har planterat ute i krukor i år är penséer, som nog haft det lite tufft när vi förra veckan hade -6-7° några nätter (jag tog in dem) men de är ju tåliga.
De kan ibland ha lite lustiga ansiktsuttryck, men just den här ser bara ut som en blomma, tycker jag :).
 
I rabatten blommar en ogräsliknande växt med så vackra blå blommor. Min kära ormöga som sprider sig oroväckande lätt.
Den förtjänar ett vackrare namn, tycker jag. Inget ormögsliknande över dessa, eller hur? Kanske det ormliknande är hur de sprider sig med revor under jord. Jag ska rensa bland dem, men först får de blomma fint.
 
Mitt tredje bidrag är dessa små påsklijor som jag någon gång fått i present och sen planterat ut i lilla gräsplätten min där de återkommer varje år tidig vår.
De är blöta och hukar lite då det har regnat hårt mest hela natten.
 
Jag sänder en tanke till min kära mor Hedvig Maria som dog på julafton 1996 hela 88 år gammal (men ung och fräsch i sinnet) som jag faktiskt saknar än. Själv blev jag aldrig mor men väl faster och moster samt inte minst matte till två fina katter :).
 
Fler bidrag på temat finner ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Katarina-Cinnamon

Åhh så det blommar hos dig, här har bara tussilagon visat sig hittills, för kallt än.
Fint trissat.

#2 - Mia Ahlstrand

Fina bilder. Jag har också Ormöga i rabatten och de sprider sig verkligen. Men det gör mig inget, gillar dem :)

#3 - Kattastrofen

Jättefin triss. Den första blomman såg enorm ut! :)

#4 - Anneli - A'la Foto

Underbara bilder på vackra blommor! Ser så härligt ut med regnet på den sista bilden! :)

Ha en skön söndag!

#5 - Madde

Fina bilder och visst kan de som man kallar ogräs vara ganska fina ibland?

#6 - Madde

Fina bilder och visst kan de som man kallar ogräs vara ganska fina ibland?

#7 - Violen på Brandholmen

Här är det vårblommornas tid! Så vackra de är! Tredje bilden med de regnvåta påskliljorna blir min favorit idag!
Ha en skön söndag!

#8 - lilalili

Vackra bilder på vackra vårblommor!
Ha en riktigt skön söndag!

#9 - Eva Trillian

En vacker triss med fina blommor och din mor i tankarna!

#10 - cissi

Jag tycker du fick ihop en fin triss där uppifrån norr! Ska snart en tur till Norrland. Ska bli roligt eftersom jag aldrig varit längre norrut än Söderhamn tidigare! :)

#11 - KajsaLisa

Den första fyller verkligen ut, fina bilder.

#12 - Axart

Fina färger i din blomstertriss!
AX

#13 - Freja

Vackert trissat! Min mamma dog för ganska precis ett år sedan, det känns fortfarande overkligt att jag inte bara kan ringa till henne...

#14 - Meta

Dom är allt riktiga överlevare dom härligt att de kommer varje år.
Ha en fin början på veckan
Kram Meta

#15 - Lena

Vackra blommor du bjuder på.

#16 - Anna-Lena

Aha, det är ormöga de heter. Tack för upplysningen. Fina trissbilder.