Barbro S

Fototriss - Frukt och bär
Ett härligt ämne på, för min del, säsongens första fototrissutmaning. Jag omges av mängder av mer eller mindre vilda bär den här tiden. Tyvärr upptäckte jag trissen för sent för att fånga dagens solstrålar på de vackra bären. Det får bli kvällsbilder istället men fortfarande augustiljust.
 
Min buske ger i år riklig skörd av syrligt goda vinbär.
En liten pojke med sin mamma som smakade dem tyckte de påminde om bären som fanns i deras tidigare hemland, Irak. Vilka då, undrade jag. Först kom hon inte på det svenska namnet på bären men till slut var det vindruvor hon menade. Det har jag aldrig tänkt på, att deras smaker påminner om varandra, men varför inte? Bådas namn börjar ju på vin- :).
 
Min grannes buske bågnar också av bär, röda krusbär, som hon brukar erbjuda mig att plocka av ibland.
De röda är godare än de gröna, tycker jag som har ett recept på en jättegod kaka.
 
Hallonen därute blev bara suddiga på bild så det får bli de redan plockade ni får se.
Vi har fullt av vildhallon bakom husen och jag plockar varje dag 5 - 10 dl sen en dryg vecka. Ljuvligt goda är de!
 
Fler fruktigt bäriga bidrag hittar ni hos Fototriss.
 
 
#1 - Anna-Lena

Mums.
Vilken lycka att omges av bär. Och vilken lycka att vi har allemanrätt i vårt land. Att få gå i skogen och plocka...

#2 - Beppan

Ljuvliga bär det där. Gillar alla tre sorterna.
Men hallon - nu? Fantastiskt att du kan plocka hallon ännu!

#3 - Anneli - A'la Foto

Åh hallonbilden är helt fantastisk! Det ser gott ut! Jag älskar krusbär men mina buskars krusbär tog slut för över en månad sen! Visserligen gröna och supergoda! :)

Ha en skön söndag!

#4 - Violen på Brandholmen

Massor av goda bär! Vackra på bild även i kvällsljus! Vinbären blir min favoritbild, skön harmoni mellan rött och grönt!
Trevlig helg!

#5 - Annette

Vad kul med den reflektionen! Vinbär och vindruvor. Ibland blir man låst i sina egna föreställningar, då är det bra med nya perspektiv! Faktiskt så är ju vissa vindruvor ganska syrliga, precis som vinbär. Undrar hur vinbärsvin på röda druvor skulle smaka..?

#6 - Lena i Wales

Vilka härliga bilder! Vad sugen jag blir!
Intressanta funderingar!