Barbro S

Den blomstertid..
..är det väl kanske inte vad man normalt brukar kalla februari. Men det är då sen julblommorna försvunnit som jag vill pynta och lysa upp mitt hem med färgglada tulpaner och annat.
Sen experimenterar jag med att fotografera i olika ljus för att få den bästa bilden. Märkligt nog lyckas ingen av de digitalkameror jag har haft (4 st sen 2008) återge den röda färgen helt rätt. Dessa tulpaner är dock rosa med helt okej färgåtergivning.
 
Försöker jag med blixt blir det något annat.
Lite konstnärlig kan jag tycka.
 
På Alla Hjärtans Dag fick jag en underbart vacker rosbukett av min manlige vän, 10 passionsmörkröda rosor. Den färgen är stört omöjlig att få på bild. Här är de närmast sanningen av de foton jag tog.
När de var mindre utslagna tog jag bilder av en mot vit bakgrund. Se hur färger varierar.
Det skulle bara ha varit några vattendroppar också för ännu bättre resultat. Man lär sig :). 
 
Lite mer utsprungen. Inte alls mörkt röd som ni ser. Dela gärna med er av egna erfarenheter av kamerarött.
En helt fantastiskt fin bukett, som sagt. Nu, 13 dagar senare, står sju av dem kvar och en har till och med skjutit skott med en ny knopp. Har någon av er varit med om det? Inte jag i alla fall.
Jag funderar på om det går att spara den i vatten så att den utvecklar rötter som jag sen kan plantera ut när varmare väder stundar. Hmm?
 
Jag avslutar mina blomsterbilder med en liten tulpankisse.
Inte vill hon gå ut ännu fast gräset har tinat fram på många ställen. Det blir ju blött om tassarna och gruset är vasst och isen är halkig och grannens katt är lite otäck och... matte tvingar ändå ut mig på en kort promenad varje dag. Mycket skönare att sitta inne över varmt element och lukta på blommorna!
 
Inte har jag haft tid att blogga på länge, känner jag, då dagarna liksom har rusat förbi. Lite roligt som att luncha sushi med min systerdotter och kolla vårkläder på Indiska (köpte inget än) igår samt fika med UMeGänget i tisdags och äta hotellfrukost samt besöka loppis i lördags har det varit. Jag ska berätta mer om mina två häftiga loppisfynd senare. Men den mesta tiden har jag arbetat, upplever jag.
 
Jag har sett över kostnaderna och gjort en budget åt en nära anhörig. Många telefonsamtal och en hel del räknande hit och dit samt upprördhet över ett försäkringsbolags nonchalans. Man lär sig hur girigt de tyvärr tänker. Fast jag tidigare har jobbat med siffror och papper samt varit van att kontakta myndigheter och olika företag så är det jättejobbigt för min en gång för länge sen utbrända hjärna att ta itu med sådant igen.
 
Enkla saker går bra men när jag ska tänka till är det som om hela huvudet har stelnat. Ni vet, en muskel man inte använder blir ju ganska stel och svag. Nu är väl inte hjärnan någon muskel men runtomkring i skallen finns de och de hjälper till med att spänna sig, mer eller mindre obehagligt. Nu börjar jag bli färdig i alla fall, bara enstaka detaljer att lösa innan hela den uppgiften är avklarad. Så skönt!
En kvällsbild på det med söt kommamåne och en starkt lysande stjärna. Jag gissar på Venus eller kanske Jupiter. Någon av dem är det säkert. Den 20 feb kl 17.38 tog jag bilden. Allt ljusare blir dagarna och det känns även inuti, hur hoppet om vår spirar försiktigt i mag- och hjärtetrakten.
 
Idag har jag planterat om nästan alla mina krukväxter så nu är även de redo för kommande växt-och blomperiod. Så, nu både började och slutade jag med blomster :). Ute blåser det och gråtråkig är himlen men ett yogapass lockar mig ut i eftermiddag.
 
Ha en skön fortsättning på veckan. Må solen snart lysa på oss igen!
 
 
#1 - Musikanta

Fantaastiska tulpanbilder! Du är verkligen en duktig fotograf. Jag håller mig bara med orkidéer, de är de enda blommor som överlever hos mig. Jag har köpt någon tulpanbukett ibland men de brukar vissna efter en dag. Jag tycker det är så sorgligt när snittblommor vissnar så jag köper aldrig några. Vill helst inte ha några i present heller.

Jag har alltid trott att den starkt lysande stjärnan som man ser tidigt på kvällen är Venus.
Kram från Ingrid som önskar dig en skön och avslappad helg.

#2 - Lena i Wales

Det är verkligen svårt att få fram rätt färg många gånger. Blått tycker jag är allra svårast.
Många gånger tänker man, oj,vad vackert och tittar sedna på bilden och inget stämmer. Ser man sedan på bilden efter ett tag igen, är det kanske trots allt inte så dumt. Bilden och färgen kan var fina fast den inte överensstämmer med verkligheten.
Ha en bra helg!