Barbro S

Utställningen Woods, Bildmuséet
Nu kommer fortsättningen på vårt besök på Bildmuséet för några veckor sen. Efter de roliga interaktiva utställningarna kom vi ner till bröderna Campanas mer rogivande utställning kallad Woods. De är från Brasilien och experimenterar med alla typer av material, gärna skrot, som de designar konst av. 
 
Ett exempel är denna mjuka stol bestående av ett material som påminner om sittunderlag eller det man gör flipflops av.
Härligt varm, skön och färggrann sittmöbel för många om man nu vill sitta med ryggarna mot varandra. I bakgrunden ser vi en av bröderna Campanas berätta om sin konst. Till höger ser vi Woods, en härlig skog att gå omkring och filosofera i. 
Som min systerdotter gör här.
 
Även jag vill delta i bild.
Halmen är lokal, inte från Brasilien men stålstommarna som byggts upp efter konstnärens ritning gissar jag är det. Tänk att det finns tekniker på plats som bygger upp utställningar som sen konstnärerna kommer efter, besiktigar och godkänner innan vernissagen. Som amatörkonstnär får man minsann spika eller hänga upp sina tavlor i fiskelinor alldeles själv:). Men så får nog alla konstnärer börja.
 
Lite vila efter all konstnäring. Kala väggar och ett litet prång med bänk passar perfekt.
Så fin rosa kofta från Odd Molly har hon mitt kära syskonbarn A.
Vila med utsikt förgyller. Var för sig tittar vi ned på nya Konsthögskolan på Konstnärligt Campus där även Arkitekthögskola, Designhögskola och just Bildmuseum där vi är finns lokaliserat vid Umeälven.
Dåligt väder ute gör konstupplevelsen nästan ännu bättre :).
 
Även trapphusen har helt kala väggar som jag sakta vant mig vid.
Det kanske är någon mening med att man koncentrerar konsten till utställningslokalerna men först ville jag ha något att titta på istället för dessa trista kala väggar och branta trappor. Lite önskar jag fortfarande det. Däremot finns det stora fönster ut mot älven som ger fantastiskt fin utsikt, speciellt när det är blå himmel till skillnad från denna dag.
Vi kommer så småningom ner till muséets butik och ser ut över Öbackas bostäder samt stora klädnypan en bit bort. Ytterligare en trappa ned finns restaurangen Hansson och Hammar där vi tar en stunds fikapaus innan vi promenerar hem så nöjda med vår konstupplevelse.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Musikanta

Skojig skog. Skulle nog vara något för barn, fast då skulle väl allt rasa ihop förstås.
Fin utsikt emot Umeälven. Helt frusen ser det ut som.
Det är ju inne med vita trappor och väggr. Du har väl sett hur annonserna i SvD ser ut, de som visar hus och våningar till salu. Allting är vitt för övrigt. För mig som är uppvuxen på ett lasarett påminner de alltid om det. Inga gardiner och inga böcker...
Kram