Barbro S

Andra kvällen i Amsterdam
Trötta var vi men mat måste man ju ha och när man väl är ute i friska (nja, men cyklar och spårvagnar är väl hyfsat rena?) luften piggnar man till.  En jätteträsko utanför souvenirbutiken precis bredvid vårt hotell ville S hoppa ned i.
Vi bodde vid Damtorget där det enligt en kommentar äger rum droghandel, men något sådant lade vi inte märke till. Däremot lockade det lysande tivolit till många bilder.
I bakgrunden Koninklijk Paleis, alltså det Kungliga Slottet, som liksom försvinner i allt det neonglittriga karusellandet.
 
Vi vandrade sakta på närliggande gator och gränder tills vi fann en restaurang som lockade. Denna kväll blev det indiskt. En liten trång men gemytlig restaurang, där man först fick vänta intill köket tills de fixat ett bord. Det blev inte av att jag fotade men jag lånar en bild av väninnan därifrån, lite suddig, men ändå.
Räkor i kryddig sås och fisk i ännu starkare variant tillsammans med långkornigt ris. Jättegott! Jag vet inte om vi får ha så trånga restauranger i Sverige. Den närhet och nästan hemmahoskänsla man får saknar jag ofta här i vårt eget land på restaurang. Med tanke på hur smala husen är i Amsterdam är det kanske inte konstigt att det är smalt och trångmysigt. Trivsamt i alla fall men också hög pratvolym. Ett gäng amerikaner bakom oss var väldigt högljudda emellanåt, men tyst och lugnt blev det när de flesta gick ut för att röka en stund.
 
I väntan på notan fick vi en skål med fänkål (eller anis?) och lite godis. 
Faktiskt riktigt gott!
 
På väg hem mötte vi käre Johnny Depp i fönstret till vaxkabinettet.
Hyfsat levande i sin utstrålning men vilka skor! De ser inte bekväma ut. Lagom med mat och folkliv för två trötta turister blev det ganska tidigt men lite senare än kvällen innan i alla fall :). Tillbaka i hotellobbyn fick vi vänta en stund så jag hann titta runt i den märkliga lokalen.
Jag läste senare att det varit en teater här och det förklarar ju balkongerna på sidan som ni inte ser. Lite kul att föreställa sig lokalen full av förväntansfull, vackert uppklädd publik.
 
Ute regnar det igen här i Umeå men igår fick vi en hel dags uppehåll. Jag hann olja in altanen vid min entré, bara lite kvar. Jag oljade hela i söndags också men då regnade det häftigt efter nio timmar och den mesta oljan försvann. Man ska inte olja när det är risk för regn inom 24 timmar står det på burken och jag trodde det skulle gå, men icke! Den här gången hann det torka 22 timmar så det borde väl gå bra. Det är inte lätt att planera arbetet när det regnar varannan eller varje dag.
 
Igår fick vi ett hopp om att det skulle bli fint väder fr.o.m. nästa torsdag och det vill jag verkligen tro på. Annars var det en fin dag igår för att arbeta i trädgården och jag fick en hel del gjort :).
 
Hoppas ni får en skön helg! Själv ska jag gå på After Work på Norrlandsoperan ikväll tillsammans med många vänner från UMeGänget. I centrum pågår Björksta Marknad som jag kanske hinner besöka också.
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Tack för ytterligare trevliga Amsterdambilder!
Här är inte varmt i Wales. bara 15 grader igår med sol, moln och regn. Väntar på värmen!
Ha det trevligt på Björksta Marknad!

#2 - Musikanta

Roligt att se bilderna från Amsterdam där jag inte varit sedan 1973 då jag var bussguide på Ringarums busstrafik. Lurade ner bussen till en kanal så att den stackars busschauffören fick backa tillbaka eftersom det inte gick att vända. Jag var inte populär hos honom efter det...
Ingrid

#3 - Annette

Så roligt att se bilder från Amsterdam, där jag aldrig varit. Skon känns självskriven att kliva ned i :) Maten ser god ut, men fröer och godis..? Det är det som är så roligt med resor, att upptäcka och lära sig nya seder och bruk