Barbro S

Vingårdsbesök
Vi tog inte hela turpaketet på vår resa även om guiden försökte skrämma oss för att åka på egen hand med att sarderna var så karga, envisa och jobbiga. Så dumt, alla vi träffade var hur trevliga och serviceinriktade som helst. Jag skulle inte gilla att sitta på buss fyra dagar i sträck och bara röra sig i grupp efter en guide så även om det blev dyrt att bara köpa en dagstur (129 €) så var det värt det.
 
På tidigare resor med Natura Med Pharma/Universal Tours har det alltid ingått en middag på hotellet efter turen,  men nu hade de sparat in på den. Själva gruppmiddagen saknade jag inte men de kunde väl sänkt priset åtminstone. Ifjol kostade en tur 110 € inklusive trerättersmiddag i Marche där vi var då. Så dessa s.k. bjudresor blir allt dyrare. Känner mig lite gnällig:).
 
Då är det dags att berätta om turen vi valde. Först ett besök på en ekologisk vingård uppe i bergen. Efter ca en timmes resa inåt landet förbi ett kargt och torrt landskap, delvis ödelagt av cykloner och tornados som förstört odlingar den senaste tiden, kom vi fram till vingården Olianas fina stenport.
Jag lånar bilden av min väninna som var snabbare än mig. Jag hann inte fota porten förrän långt senare när bussen kört oss ända fram.
Här anas den genom ett gammalt olivträd.
 
Denna stenskylt mötte oss när vi steg av bussen.
Vi hann gå omkring en liten stund innan själva rundvandringen. Fräscha druvor lockade.
Jag vågade inte ta någon och smaka även om jag var sugen. Men senare fick vi det :). Tre sorters basviner tillverkades, en vit, en röd och en ännu längre lagrad röd. Se tunnorna nedan där min väninna poserar så fint.
Det fanns fler vinsorter också som vi fick höra om senare. Vår buss guide hette Daniel, uttalades Daniele, men här var det Hedvig som guidade på svenska, dvs översatte vad lokalguiden sade på italienska eller engelska.
Det var bra att få höra honom först prata engelska och sen hennes översättning som inte alltid stämde men på det viset fick vi höra allt två gånger. Förhoppningsvis fastnade då mer information. Han betonade vingårdens ekologiska och bioorganiska inriktning där hänsyn till miljön var det viktigaste. Här nedan ser ni gårdens medarbetare.
Gässen betade bort allt ogräs och ibland lånades får från närbelägna gårdar för att hålla plantorna fina. Arbetshästar istället för maskiner bidrog också till den rena miljön.
Gårdens tredje arbetsdjur gick inte så bra att fotografera. Ja, vi såg dem inte ens, bina. Likaså anlitades arbetsfolk, hantverkare och dylikt från närområdet, max 25 km bort, för att minimera transporternas avgaser. Det var lätt att bli imponerad av hur genomtänkt odlingen är. Gödselhanteringen var också speciell, den skulle röras på ett visst sätt m.m. som jag naturligtvis har glömt. Lite trött blir man av att lyssna.
 
Ovädren som dragit förbi hade förstört en skörd, tråkigt nog.
De är ju inte förstörda, tyckte jag och väninnan, och smakade. Druvorna hade bara blivit russin. De var goda, men ändå togs de inte tillvara. Jag antar att det behövs maskiner m.m. för att göra dem säljbara, antingen som russin eller som sötare starkvin. 
S:s bild igen.
Här är friska vinrankor. Och olivträd fanns det också.
Ännu unga så de är på tillväxt några år till, gissar jag. En ensam kaktusfrukt fann vi.
Har ni rört en sådan någon gång? Det har jag, lockad av  Balou i Djungelboken som åt dem på strå. De stacks, inte alls kul! Små, små taggar sköts in i min hud och var jättesvåra att få ut. Irriterade länge, minns jag, så jag har ingen aning om hur frukten egentligen smakar. Men jag tror att de säljs i våra affärer här hemma.
 
Lichieplommon smakar läskande och gott däremot.
Jag börjar/började nog bli hungrig/sugen på något nu men lite till återstår av visningen innan vi kommer till själva vinprovningen som förstås ingick.
 
Mer om det senare. Idag har det varit ännu en fin novemberdag. Efter att jag skjutsat vännen till flygplatsen åkte jag ut till stugan, dammsög och städade bilen min. Det var jätteskönt ute trots den låga solen vars strålar knappt nådde fram mellan de låga husen. Som avslutning bjuder jag på gårdagens fina solnedgångshimmel.
Vackert, inte sant!
 
Ha en trevlig fortsättning på veckan!