Barbro S

Ersbodasjö
Det är en sak vi saknar här på bostadsområdet Ersboda och det är vatten. Mariehem har både bäck och damm, Haga likaså, Ersmark en rejäl brusande å osv. men vi har ingenting som syns förutom nu. Två år i rad har vi fått en tillfällig sjö vid snösmältningen och i år var den störst hittills. Här syns inte så mycket av den.
För två år sen uppfördes Ersboda vårdboende som ni ser i bakgrunden och då tog de ned en hel del av vår fina skogsdunge. Jag jobbade lite mot och föreslog andra skogsdungar i närheten där ingen går, men de gav sig inte utan tog just vår som var så fin att vandra i med höga träd och nästan lite parkliknande. Nu har jag vant mig. Vi fick i alla fall behålla den del av skogen som ligger närmast våra hus på Glassgränd.
Nu ser ni mer av sjön. En tjänsteman på kommunen undersökte skogen och tyckte just att den var så fin åt andra hållet. Han föreslog istället att äldreboendet skulle placeras här, men tack och lov fann de att marken var sur fyra meter ner och därför inte lämplig att bygga på.
 
Det märks verkligen nu. Här får man en härlig djupkänsla, nästan oändlig, tycker jag.
Varför har vi inte haft vårsjö tidigare då? Jag tror det beror på att kommunen har avverkat lite för många träd på en gång i sin iver att ljusa upp gång/cykelvägen. Vi hade tidigare som en liten ö med täta små barrträd som fåglarna älskade att häcka i, men det mesta av den är borta, tyvärr. Så synd när de avverkar utan känsla för djur och natur, bara kapar hejvilt. 
 
Positivt är i alla fall att vi fått några fler fågelbesök, om än tillfälligt.
Detta par simmade omkring flera dagar men har nu flugit vidare då sjön är borta. Jag hade väntat på sol för att fotografera det våta men den kom ju aldrig. Den 19 tog jag dessa bilder ändå. Vilket var tur för dagen efter hade någon dragit ur proppen så bara enstaka våta fläckar är kvar. Jag trodde det berodde på att tjälen gått ur jorden och testade sticka ned en pinne i rabatten, men där var det stopp efter bara 5-6 cm. Så jag har ingen bra förklaring till varför sjön plötsligt upphörde att finnas.
Videkissarna lyste fina bland isflaken, speciellt när riset är rödaktigt.
 
Igår när jag tog en promenad med katterna i skogen fick jag två ovanliga fågelupplevelser som jag däremot inte alls lyckades fånga på bild. Inte en chans för det gick så fort. Nej visst nej, jag hade inte kameran med :). Det blir en kattbild från tisdagen istället, sjöfotardagen.
Desirée på stock.
 
Jag gick före katterna mot diket då en snäppa eller annan liten vadarfågel plötsligt flög upp med klippande vingar prydda av ett vitt band. Den flög snabbt och lågt lite hit och dit men mer hann jag inte se. Senare på dagen lyckades jag skrämma upp den igen och såg då att den var brunspräcklig som många av dem är, men jag har inte lyckats artbestämma den än utan hoppas att jag får se den fler gånger innan allt vatten torkar upp. För det är våtmarken den gillar, gissar jag, som aldrig har sett en sådan fågel här tidigare.
 
Mer sjö fotograferad från insidan av skogen, inte från gång/cykelbanan där jag tog bilderna ovan av det våta.
Min andra ovanliga fågelupplevelse igår kom bara en stund senare. Jag och katterna hade gått hit och dit i skogsdungen men plötsligt brakade det till bland hallonriset och den stor hönsfågel flög upp. Jag såg tydligt ett rödbrunt färgfält baktill när den flög iväg och av det drog jag slutsatsen att det var en rapphöna. Läste det i fågelboken alltså. Jag har också fått förslag att det kan ha varit en järpe. Hur som helst är det jättekul med nya fågelupplevelser så nära min bostad. Rödhaken sjunger för fullt uppe i något högt träd, koltrastar, rödvingetrastar, grönfinkar m.m. sjunger och även visar sig emellanåt bara jag tittar ut genom fönstret.
 
Jag hoppas även att det blir mer fågelskådning i helgen då jag kanske får sällskap av systerdottern ut till Storavan. De har en ordnad utflykt dit på söndag men kl 7 på morgonen och sååå intresserad är jag inte.
 
Idag ska jag först på sopplunch med en väninna jag inte träffat på länge, ca ett halvår sen sist. Sen ska jag fira vännen som fyller år, dock inte jämnt som han gjorde ifjol. Vi ska ut och äta med hans familj på restaurang. I morgon ska jag även ut med UMeGänget och äta brunch på Invito så det blir ett himla ätande och säkert något kilo mer runt magen, men desto mer trevligt att träffas.
 
Ha en skön helg, kära läsare. Lämna gärna en kommentar nedan.
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Det enda vatte vi har här i Wales är regnvatten, men å andra sidan har vi gott om detta, hi,hi!!!
Härliga bilder!
Hoppas din sopplunch blev angenäm!
Ha en fortsatt trevlig helg!