Barbro S

Vinternatur
Nu när snön sakta men säkert regnar bort har jag lite vinterbilder kvar att visa. Först från en utflykt till Holmsund för ca två veckor sen då jag övertalade vännen att följa med för att leta strömstaren som jag hört skulle finnas i en bäck där. Jag har letat den vid flera tidigare tillfällen men aldrig sett fågeln men nu/då fanns den där och förgyllde min vistelse vid lilla bäcken.
Nehej, här syns den inte, den mycket livliga fågeln som hoppade omkring i vattnet och såg ut att stortrivas med sig själv. Jag fotade en hel rad suddiga bilder men plötsligt stannade den till en kort stund vid bäckkanten och jag fick en hyfsad bild.
Det var inte så ljust med skogen runt omkring, annars hade jag lyckats få bättre skärpa. Men för att vara första gången jag såg en strömstare får man vara nöjd. Lite suddigare här.
Lite fina snödetaljer fanns det också.
När vi vände och gick därifrån flög tre glada strömstarar över mitt huvud som hejdå och en av dem gled smidigt igenom vägtrumman. Här är ingen fågel men väl en vän som också tyckte det var kul att få se fågeln fast han inget egentligt fågelintresse har.
Vi åkte vidare ut mot havet för att ta en liten promenad men det blåste för mycket för att vi skulle ge oss ut på isen.
Himlen är vacker! Men molnen var envisa och ville inte riktigt släppa fram solstrålarna som vi så väl behöver den här årstiden.
 
Vi åkte vidare till Umeå uthamn och tog en mycket blåsig promenad mot vindkraftverken.
Se, där börjar solen komma igenom molntäcket äntligen.
Visst blir man gladare när solens ljus gör snölandskapet ännu vackrare?
Blåsten fick oss ändå att vända om och gå tillbaka. Gammfärjan låg vid hamn i väntan på nästa färd till Vasa, Finland. Det har pratats om en satsning på en ny fräsch färja men tydligen vill inte finska regeringen vara med och betala så just nu händer ingenting mer, tyvärr.
 
På den tiden det begav sig var det festligt och kul att åka över till Vasa, kanske övernatta på Waskia eller lite enklare Fenno. På Waskia fanns det dans och barer, sommartid även bad utomhus bredvid hotellet. Jag var tolv år första gången jag åkte över med klass 6 från Hissjö skola, då bara över dagen. Några år senare arrangerade jag en resa för mina klasskamrater (en del med pojkvänner) när jag gick första året i gymnasiet. Då köpte vi en flaska vin som vi delade på däck, jag och några till. Inte speciellt mysigt men spännande förstås. Rosévin minns jag att det var och visst blev man lite sprallig ett tag. 
Mot Vasa!
 
Jag var nykterist tills jag var 16 år, sen smakade jag drink (mintlikör och Seven up) på vår första resa till Las Palmas. Det var fri entré och fri drink för tjejer på Discoteken där på den tiden, 1970-71. På den andra resan blev det mer av det rusande, nämligen ofta Sangria till maten förutom den fria drinken.
 
En stor starköl smakade jag första gången som 17- åring på Kamenskikällaren till god pizza. Då blev vi övermodiga och gick till Universum där det var 18-årsgräns. Vi kom faktiskt in fast jag såg så barnslig ut på den tiden. En kul kväll och mer alkohol behövdes inte då. 
 
Det var inte förrän jag började arbeta inom hotell & restaurang som det blev mer vanligt med festande och sakta men säkert ökade konsumtionen, dock alltid bara vid festliga tillfällen med andra. Även studietiden på universitet innehöll en hel del alkohol. 1992 var jag less på att känna mig bakis efter danskvällar och fester. Då slutade jag att dricka alkohol helt och hållet i många år.
 
Sakta började jag om med ett glas bubbel till nyår 10-12 år senare.  Fr.o.m. 2008 ungefär dricker jag mycket måttligt och behöver aldrig vara bakis mer. Så skönt! Det är gott med en sommardrink som Aperol Spritzel ibland eller en vinterdrink som jag bjöd en väninna på i söndags, en läcker lingonmojito. Ett glas vin till maten ibland uppskattar jag också och emellanåt en Kaffe Karlsson.
 
Oj, vilken utvikning från Vasabåtarna det blev :). Jag tycker det är roligt med små berättelser från förr. Vill nog gärna skriva mer ibland men hejdar mig innan det blir för mycket.
 
Dags att avsluta med en bild på Tusse som inte vill lägga mer pussel.
Tur då att jag redan var klar :).
 
I morgon ska det fortsätta vara blia, men sen ska visst kylan komma åter. Utan vackert vitt på marken blir det alls inte bra men så är det bara. Inget att göra åt.
 
Hoppas att ni får en fin vecka hur som helst!
 
Jag ska pröva ett nytt ställe till lunch i morgon, med min systerdotter. Ett litet stadsbesök fem km hemifrån. Jag börjar bli allt mer hemmakär, märker jag, eller så beror det på urkvädret att det är skönast att vara inomhus. Nu ska jag i alla fall ta mig en promenad i närområdet för lite ny luft behövs i lungorna.
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Så vackra vintebilder!
Intressant om din livshistoria. Jag älskar vin och dricker ett eller två glas varje dag när jag lagar mat. Så gott! I festsammanhang kan det bli fler glas, men kommer inte ihåg att jag haft en bakfylla de senaste 20 åren. Den sista jag minns var en nyårsafton, med måttligt att dricka under kvällen fram till 23-tiden då en granne kom med några flaskor äkta champagne. Han hade fått dem genom jobbet och ingen i hans familj gillade champagne, men det gjord jag och några till. Gick inte att motstå, nästa dags slöhet var värd det för en gångs skull.