Barbro S

Promenad i Melk
Brodern har bott i stugan en natt och då hinner jag baka (ska ha fest i morgon) och fortsätta blogga om Wienresan jag gjorde i maj.
 
Efter vår båttur på Donau har vi kommit fram till den lilla staden Melk. Den är mest känd för sitt benediktinerkloster och här vandrar vi i samlad trupp mot centrum nedanför det.
Solen skiner och vi får en behaglig timme att promenera runt i gamla staden som hälsar oss välkomna med detta fina hjärta.
Jag väljer en annan vy att bli fotad vid.
Längtar efter glass, förstås, men får vänta ännu ett tag innan jag äter den.
 
Stadens vapen glänser på torget.
Vi promenerar uppåt mot klostret. En läcker installation med taklökar står i en korsning på väg upp.
Uppe vid klosterområdet kommer vi till skolan där eleverna just blivit lediga.
En fin byggnad är det. 
 
Utsikt uppifrån över staden och kyrktornet.
Vi hittar en smal trappa och en annan väg ned.
Det visar sig vara klosterstigen. Där har de nått längre än oss vad gäller att ordna bostad för insekterna. Vad är mitt lilla insektshotell inköpt på Rusta mot denna jätteanläggning?
Häftigt inte sant? Vi befinner oss just i Wachaudalen där de odlar druvor till vin så de behöver säkert massor av insekter för pollineringen.
 
Vi närmar oss centrum.
En smal gränd tar oss ut på torget igen och där köper jag mig äntligen en glass.
 
På väg tillbaka, inte till båten utan nu ska vi åka vidare med buss, ser man klostret ännu bättre.
Vackert, inte sant?
 
Nu ska bussen ta oss tillbaka till Dürnstein där vi erbjuds vinprovning. Mer om det senare. Solen skiner nu bland gigantiska, mest vita, moln, men de har förvarnat om åskskurar idag. Jag hoppas få njuta en stund i solen på stugan innan de kommer.
 
Apropå näckrosor, mitt förra inlägg, så finns det gula också. Den här bilden blev jag riktigt nöjd med.
 
Ha en fortsatt trevlig helg!
 
 
#1 - Lena i Wales

Oh, tack för Melkturen! Memory Lane för mej. Länge sedan jag var där.
Gillar verkigen Melk.
Ha en bra dag!