Barbro S

Kraftutflykt
Det händer väl inte så mycket i juni så jag kan i lugn och ro avsluta berättelsen om Wienresan, tänkte jag, men det händer visst saker hela tiden. Förra söndagen den 12 juni åkte jag med 6 andra ur UMeGänget till Brännlands Värdshus för lunch. Hotfulla moln och enstaka stänk på bilrutan men inte mer än så.
De flesta tog dagens lunch som var hemgjorda korvar. Det såg inte gott ut men var det enligt alla. Jag och B valde istället laxfärsbiffar med färskpotatis. Jättegott, speciellt gillar jag smaken av de små tunnskaliga potatisarna nu. Så mycket folk var det inte men några fler sällskap än vad som syns på bilden i alla fall.
 
Efter att vi ätit oss mätta åkte vi till Stornorrfors för att skåda laxtrappan, ja helst ville vi se laxarna hoppa förstås. Men den kom vi aldrig fram till då grindarna var låsta. Vi fick beundra forsen istället. 
Här går vi ned mot älven från parkeringen.
 
Området är fint med grön växtlighet, fågelkvitter och ljudet av forsande vatten.
Tja, kanske lite finare åt andra hållet :).
Nehej, den här bilden var inte så fin heller men tre skuggladys får ni se i alla fall.
Så här ska det se ut. Bara laxarna som fattas. Ingen information fanns om öppettider eller annat så det var lite bristfälligt, tyckte vi. En mycket trevlig utflykt i alla fall då solen började lysa på oss och L som var värd bjöd på fika utomhus.
 
Vi avslutade med ett snabbt besök utanför själva kraftverket som surrade intensivt och oroväckande för strålningsängslig.
Rejäla krafter i omlopp.
 
Utanför kontoret en fin skulptur som jag gissar ska föreställa fallande vatten.
Fotat genom rutiga stängsel.
 
Nu har jag flyttat ut till stugan sen ungefär en vecka. Det började med 2,5 fina dagar och det var tur då jag hade målaren där.
Jag har ju kämpat med de övriga väggarna själv, en del per år då jag inte orkar så mycket. Det är tufft att skrapa dessa gamla timmerstockar med alla gropar, delvis murket och miljoner ojämnheter. Att måla timret är också en utmaning, men nu är det gjort när B-M som har egen firma målade gavlarna färdiga på nolltid. Såå skönt!
 
Första kvällen kom också syrran och systerdottern på besök, här den senare på bryggan.
Så fin hon är, nyklippt också!
 
En massa tjafs med katten Sixten som kommer från åretruntgrannar en bit bort gjorde dagarna stressiga men det ska jag inte belasta er med. Roligt är däremot att för första gången på ca 25 år (enligt grannen) har det kommit knipungar till sjön. 
Varje år har det varit flera kniphonor som lagt ägg men inga ungar har synts till. I år har vi bara en kniphona som fått två små ullbollar. Långt från bryggan är de, därav den suddiga bilden. De är inte alls "tama" eller intresserade av att tigga mat som gräsänderna utan ger sig av långt ut när jag kommer med kameran. En gräsandshona har börjat terra dem, hörde jag igår, vill kanske ha sjön för sig själv.
 
Efter de fina dagarna kom regnet och kvällsdimman. 
Bilden från i torsdags vid 22-tiden. Oj, vad det  har regnat, riktigt vräkt ned, men igår slutade det äntligen och sakta torkar det våta upp. Jag har köpt massor med sommarblommor och börjat plantera så smått. Men nu är jag hemma, tvättar hår och mig själv samt en maskin med sängkläder m.m. Ute molnigt och +14 bara så det är okej att hålla sig inomhus tills jag gjort det jag ska.
 
Ha en trevlig sommarvecka var ni än befinner er. Jag kommer hem lite då och då som vanligt på somrarna och visar lite bilder från livet mitt.
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Underbara naturbilder och ni verkar ha haft en fin dag med god mat.
Ha en trevlig dag idag också!