Barbro S

Djurbesök
Lusten att blogga för att berätta om min vardag har minskat betydligt men fortfarande är det roligt att visa bilder. Jag märker att det mest har blivit detsamma de senaste åren, lite utflykter, katter, väder m.m. vilket jag nu ledsnat på att upprepa, även om vädret alltid ger upphov till reaktioner, speciellt den mindre bra varianten.
 
Den kalla april har gjort att fåglarna behöver mer hjälp med maten så jag köper och fyller på några dagar till. 
En uppburrad blåmes satt snällt still i solen häromdagen. Visst har den fina färger?
 
Lite mer dramatik var det i förrgår när jag kom hem från en lunch på stan. Det hade snöat, haglat och regnat så katterna var inomhus. När jag öppnade inglasningen hann jag uppfatta en rovfågel som höll på att slå en mindre fågel som jag inte såg vad det var. Den större blev tydligen skrämd av mig och bytet flög iväg. Men rovfågeln som visade sig vara en sparvhök slog sig ned på kanten till komposten och lät mig ta flera bilder.
Jag gissar att den var lite medtagen och säkert hade behövt få sig ett skrovmål  men efter en stund nere bland trädgårdsresterna flög den i alla fall iväg.
Vet inte om den äter pumpafrön för den står bredvid en trasig prydnadspumpa, men sådana kanske inte är ätliga?? Jag blev i alla fall jätteglad att få den fina fågeln på bild. Någon gång vartannat år ungefär har jag uppfattat att den rört sig i området men aldrig att den suttit still som nu.
 
En annan som också lät mig få hyfsade bilder var ekorren igår.
Hur söt som helst! Grannen tyckte att den åt upp fåglarnas mat, men det räcker till dem alla, tycker jag. Så roligt med alla typer av djurbesök. Ja nästan i alla fall. Ni förstår nog vilka jag inte vill ha besök av.
 
Om några veckor åker jag utomlands en kortare tid. Då blir det en reseberättelse med många bilder som vanligt. För det är bloggen bra men basvardagen lämnar jag nog därhän då jag känner att jag berättat färdigt om mitt ganska stillsamma liv. 
 
Ha en skön Valborgsmässoafton! Här har de lovat snö men just nu skiner solen i alla fall med +6°. Ska kanske ta mig en tur till stugan och se hur mycket snö som tinat bort.
 
 
#1 - Lena i Wales

Vackra bilder! Roligt att få se en rikitgt fin ekorre.
Ha det bra!