Barbro S

Lissabon dag 2, Nationernas Park
Andra hela dagen i Lissabon gav vi oss ut på en ny utflykt. Från vår lilla gata gick vi förbi den fina järnvägsstationen, huset till höger.
Vädret var lika superfint som dagen innan. Redan vid elvatiden började det bli ordentligt varmt, men skööönt. Vi gick en bit till och fann nedfarten till tunnelbanestationen Rossio varifrån vi tog linje blå till Alameda  där vi bytte till  linje röd. Härliga kakeldekorationer var det på alla kommande stationer men de gick inte att fotografera förrän vi var framme vid vår slutstation, Oriente.
Det märktes att den linjen var betydligt nyare med all häftig konst. På vår slutstation fanns bl.a. en massa seriefigurer på väggen.
De små kalleknattarna är bekanta för mig som läste Kalle Anka som liten. De mer superhjälteaktiga figurerna känner jag inte till, förutom kanske Stålmannen i sin blå dräkt längst till höger. Detta är bara en del av den mycket stora väggmålningen.
 
Här ser ni väninnan S och allt färgglatt åt andra hållet.
Ute i dagsljuset igen såg vi flera höga hus med speglande glasfasader. 
Hotell Tivoli inrymdes i en av dem. För att komma till Parc des Nações, Nationernas park, var vi tvungna att passera genom en jättestor galleria som hette Vasco da Gama.
Affärerna tittade vi inte åt utan gick snabbt igenom. 
Vilken skapelse!! Ser ut som alla världens flaggor på rad bakom. Vi fick leta länge innan vi hittade vår svenska fana bland dem. När vi gått förbi flaggparaden möttes vi av denna glada figur, en smurf, eller hur?
Då bara måste jag sträcka ut armarna jag också 😄. En annan skulptur som fångade min blick var denna.
I Umeå i en rondell vid Strömpilsplatsen har vi nämligen en skulptur av samme konstnär, Anthony Gormley. Likadana huvudlösa torsos men ihopsatta på ett lite annorlunda sätt. 
 
Nationernas park är ett stort område med modern arkitektur. Många spektakulära byggnader. Här hölls världsutställningen 1998, läser jag i guideboken. Vi sökte oss dit pga av att där skulle finnas världens nästa största akvarium, men det tog oss ganska lång tid att finna just den byggnaden.
Så ser entrén ut där vi köpte biljetter i lucka. Ganska dåligt skyltat från vattensidan i alla fall. För att komma dit vandrade vi länge längs vattnet och tittade då och då på kartan, gick fram till fel byggnad osv. Men det var en fin promenad.
Bakom oss den långa och ståtliga Vasco da Gama-bron. Framför oss fler byggnader som hotell Tivoli med mera.
Vi gick längs en stenlagd strandpromenad men hade kunnat åka linbana.
Till slut kom vi i alla fall fram och kunde lösa biljetter till Oceanariet. Expediten frågade försiktigt om min ålder men jag kunde inte ljuga utan sa som det var, 64 år. Som 65-åring hade jag fått rabatt. Rackarns 😃 !
 
I nästa inlägg kommer akvariebilderna. Tyvärr inte alls så bra som jag önskat, men jag visar en del ändå.
 
Här i norr har vi fantastisk julstämning när man tittar ut genom fönstret. Varm julbelysning i fönster och på gårdar mot kritvit snö som täcker landskapet. Även trädgrenarna är vackert dekorerade. Bättre kan man inte önska sig. En bild från en promenad i närheten. Tyvärr ingen blå himmel på många dagar.
Jag har stressat med pynt, städning och bakande av pajer mm, men nu börjar lugnet infinna sig äntligen.
 
Jag önskar alla mina läsare en God Jul och ett Gott Nytt År! 
 
 
#1 - Lena i Wales

Du får mig verkligen att bli mer och mer intresserad av Lissabon och hoppas någon gång komma dit.
Hoppas julen varit trevlig. Vacker vinterbild du visar.
Gott Nytt År!!!