Barbro S

Sommarliv juli 2018
En regnig dag och behovet av ren tvätt har fört mig hem några timmar så nu ska jag äntligen dela med mig av lite bilder och tillvaro denna fantastiska sommar. Visst, man kan klaga på värmen och oroa sig för torkan, men just nu gläds jag åt det regn som äntligen fallit över oss efter många många dagar med rejäl högsommarvärme. Som mest har jag sett +33° på termometern i skuggan och +25,5 i vattnet där vi har vår kära stuga. 
 
Den första juli däremot startade med en rejäl hagelskur.
Den 15 juli hade vi turen att få hela 23 mm regn som den gången också började med hagel och idag kom det ungefär lika mycket till. Ändå blir blåbären små jämfört med tidigare, mer normalvarma och regniga, somrar.
 
Här kommer lite om det jag varit med om i juli. Lilla älsklingen, mitt syskonbarnbarn, har jag fått träffa flera gånger vilket är en ren njutning. Hon sprider så mycket glädje av att bara finnas till. 
Den 6 juli myser hon med så fin förklädesklänning, som farmor sytt, sittande bland vitklöver på mors och morfars stuga. Runt oss arbetade humlorna flitigt.
Har ni tänkt på att vitklöver doftar så gott?
 
A med sin lilla flicka i gröngräset.
M ser verkligen ut att vilja förklara för sin mor hur det hänger ihop. Och nedan skulle hon väl passa i programmet "Vem bor här?".
Full av liv och glädje smittar hon mig så härligt. 
 
Vi tog en liten promenad ner till sjön.
Med mörka moln i bakgrunden avstod vi att bada, men det var skönt att doppa fötterna i alla fall.
 
Några dagar senare, den 11, hade jag besök av UMeGänget på min stuga. Nio personer var vi som njöt av finvädret, prövade olika utomhusspel och åt gott. 
Karlarna var bra men denna gång vann kvinnorna stort.
Ett nytt spel som hette Dropping Hood var jättesvårt, men vi försökte i alla fall träffa trianglarna med de mysko golfbollpilarna som man skulle kasta rakt upp för att få dem att stanna stående i marken. Måste träna fler gånger och kanske inte i så hård mark pga av torkan. Längst upp till höger anar ni några vita band dit jag kastat.
 
Varmt var det den dagen också så vi valde att sitta i skuggan på bryggan och äta av knytkalasbuffén som vi dukade upp i uterummet, lite mer skyddat för flugor och solvärmen.
Bada var det tyvärr inte många som ville men jag fick i alla fall sällskap av två modiga i det 24-gradiga vattnet.
 
På andra sidan sjön var det mer aktivitet av färgglad art.
Dags för lite fågelbilder och annat från stugnaturen. Flugsnapparparet kämpade med att mata sin ungar men till slut var det dags för tittut. Först herr svartvit flugsnappare...
 ..och sen frun med unge nr 2. Hur jag nu kan veta det?
Jo, den första flög lite fel och hamnade på vår altan.
Självklart ville jag ta en bild men då hann den också flyga in i stugan. Som tur var hade jag besök av vännen som lyckades få tag i den bakom soffan och släppa ut den. Fri flög den tillbaka till björken närmast holken.
 
Den här hackspettungen var där och störde men med min kameras långa zoom blev den rädd och slutade oroa föräldrarna.
Vid holken är det nu så tyst sen alla flugit därifrån den 8 juli. Dagen innan hade jag också lyckats få syn på ovanliga bevingade besökare, nämligen större korsnäbbar.
De kvittrar så glatt och hade vänligheten att stanna kvar tills jag hunnit få några bilder av de fina.
Snygg, inte sant? Bilden togs i motljus men med lite extra belysning i efterskott framträder färgerna.
 
Min kära Desirée hälsar mig mest varje dag när jag varit borta några timmar med att rulla i glädje när jag stiger ur bilen.
Så härligt att hon mår bra, hon som i sommar nästan aldrig är inomhus utan spanar och jagar på tomten när hon inte vilar vid sin stora tall.
Gääsp!
 
Tusse vill ha stol med stoppad dyna precis som jag föredrar.
Lite mer störd av grannkatter är han nu när han inte äger något eget revir, men jag tror ändå han trivs för det mesta. Han sover inne hos mig åtminstone några timmar per natt, men Desirée har jag inte fått in alls nattetid på en dryg vecka. 
 
Vännen tittar förbi mest varje dag och vi tar oss några sköna korsordsstunder i skuggan när vi orkar för värmen. Ett dopp har det också blivit för honom som inte badat utomhus på några år.
Mer bilder har jag förberett men de får vänta ett tag till.
 
Med hopp om en fortsatt fin sommar till er alla! 
 
 
#1 - Lena i Wales

Underbara sommarbilder!
Har varit i Sverige och det var varmt, minst sagt.
Skönt med lite regn.
Visst ger de små enorm glädje.
Önskar dej en fin helg!

#2 - Lena%20i%20Wales

Hoppas du har det bra!
Vill önska dej en skön helg!