Barbro S

Årets första
Jajamän, det blev av. I söndags tog vi med skidorna till Strömpilen och gled ned på isen för årets första skidtur. Solen sken, ca 8-9 minusgrader och medvind till en början.
Vita vidder med massor av spår, inga direkta skidspår men det gick fint ändå. Vi är på Umeälven och det är ön Storsandskär till höger. Långt fram till vänster i bild anas järnvägsbron som kom till när Botniabanan byggdes för några år sen, var det tio??
 
Solen lyste härligt stark. Vi njöt när vi långsamt provade glidet på våra skidor.
Säkert glada frispringande hundar som gjort dessa spår, fast det kan förstås ha varit vilda djur också.
 
Skönt var det också när det var dags för en apelsinpaus.
En liten stuga vid älvkanten gav lä och väninnan mår gott.
Lite värre blev det på återfärden då isvindar gav motstånd, inte så mycket, men mest kyla. 
 
Jag är redo omedveten om att huva behövds.
När vi närmar oss Kolbäcksbron är det inte långt kvar tills vi kan kliva in i hyfsat varm bil som stått i solen och därmed inte kallnat så mycket. 
Fika gjorde vi däremot inne i husvärmen.
 
Igår, fredag den 3 mars, gav vi oss ut på årets andra skidtur, till Mariehemsängarna. Där fanns det fina preparerade spår för både klassisk och skateåkning. Lite uppför och lite nedför gav också bra motion då mina vallningsfria skidor glider så dåligt nedåt att jag glatt stakar på. Solen sken ljuvligt hela tiden med bara någon enstaka minusgrad och alls inga isvindar. Däremot kom molnen fram just när vi skulle fika på en bänk vid Bräntbergets sluttning. Gott var det ändå. 
 
Idag virvlar det små lapphandskar ganska glest men alls ingen sol. Vi har haft en underbart solig vecka så jag är ändå riktigt nöjd. En eller två skidturer till så kommer jag sen att önska dagsmeja och långsamt borttinande snö, men inte förrän när mer än halva mars varit. Nu är det ju inte jag som bestämmer men önska kan man ändå :).
 
I eftermiddag blir det bowling med gänget och sen middag på restaurang Mix, tror jag. Ha det så gott i vintervädret som lär finnas i stora delar av landet just nu och även söderut i andra länder i Mellaneuropa.
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad vackert. Ser härlig ut!