Barbro S

Födelsedagar o val
Mina små har fyllt år, 13 år blev de igår, på självaste valdagen. Jag fyllde gammal Beatleslåt några dagar innan och bjöd som vanligt syskonbarnen med familjer på kalas. Hemgjord tårta blev god om än ingen skönhet.
Av brorsdottern fick jag bl.a. en fin bukett.
Ute dignar tomaterna som jag drivit upp från frön.
Med dessa tre bilder visar jag var min sympati ligger avseende partierna 😉. Jag gick till vallokalen före tio och då var kön ganska liten. Senare blev det lång väntetid har jag läst, pga sekretessen att bara en i taget fick gå in och välja sina valsedlar. 
 
Småtomater har jag också och de är supersöta. Som mer mogna, förstås.
Jag har en planta här hemma och den ovan på stugan. Dit ska jag åka strax för att hämta hem de mer mogna och städa undan lite sommarpynt utomhus. Jag tar det långsamt för än kan det vara fina dagar om man vill sitta ute en stund.
 
Mina katters 13 år omräknat till människoår blir 68 och det är väl inget ålder att klaga på. Tusse äter dåligt men jag får i honom kokt fisk, kattmalt och även lite fryst färskmat som jag kokar för rå äter han den inte. Men torrfoder ratar han och även en del av mjukmaten han tidigare åt. Det gick bra i sommar på stugan men sen vi kom hem har han blivit mycket mer matvägrande och jag får jobba på för att han ska få i sig något.
Han har två rivaliserande katter som vill ta över reviret så han är på sin vakt. Bara 4,1 kg väger han nu. För två år sen var han uppe i 6,2 kg men det var något överviktigt. Jag är allt lite orolig. Vi ska besöka veterinären på torsdag för koll.
Här spanar han i mörkret. Undrar vad det är för runt ufo som visar sig bakom honom?
 
Lilla Desirée mår bra men är den som är lite för matglad istället. 
Fin bild kunde det blivit om inte blixten gjort hennes ögon så mysko. Vi var ute en stund på kvällen efter mitt kalas, jag och mina små.
Så lugnt i området i skymningstid efter kl 20.
 
Jag och väninnan har börjat med sensommarens/höstens skogsluff. En dag var vi i skogen nära Nydalasjön och avslutade med fika vid vattnet. Då fick vi kärt besök.
S delar frikostigt med sig av sin smörgås. Jag var lite snålare men de fick smaka min goda vinbärssockerkaka.
Bara lite för jag var sugen själv. Så roligt när de kommer så nära utan att vara påträngande.
Närkontakt! På stugan har vi de senaste två somrarna knappt fått några andbesök och det är så tråkigt. Jag tror det beror på att en åretruntboende vid den större Piparbölesjön har börjat mata dem med solrosfrön och annat gott så de har inget behov att hälsa på vid våra bryggor i Kullasjön.
Därför var det desto roligare när vi fick mata änderna vid Nydalasjöns norra spets. Är dålig på väderstreck trots att jag orienterar, men jag tror det är norr där badplatsen ligger. Ja, badtiden är över men oj, vad jag har simmat denna underbart varma sommar. Nästan så man är nöjd 😄.
 
Ha det så gott denna eftervalsvecka!
 
 
#1 - Lena i Wales

Fint kalas.
Härligt med egna tomater. Jag har tyvärr inga, eftersom jag inte riktigt kan sköta dem, är bort för mycket.
Fint andbesök du fick.
Önskar dej en fin helg!