Barbro S

Mest djurlikt
Ingen tv-serie lockar ikväll. Då finns tid till att lägga ut lite smådjursbilder här plus en och annan blomma från augusti. Jag flyttade hem från stugan redan den 17/8. Dagen efter vräkte regnet ned som utlovat och då var det helt okej att ha lämnat sommarboendet. Lite smått som dykt upp i mitt synfält hade jag lyckan att få fotografera nära. 
Jag börjar lite chockartat med denna häftiga fjärilslarv som sakta kröp på tomten. Grov som mitt pekfinger och lång som lillfingret ungefär. Min granne tror det ska bli en trädfjäril. En vackrare färdigutvecklad helt annan fjärilsart är Amiralen som här sitter upp och ned på ett pallkragehörn.
Se det fina mönstret på antennerna. Stora citronfjärilar fladdrar också omkring bland mina blommor men de är mer svårfotade.
Som övergång en näckros med humlefluga innan det blir fler rena blomsterbilder. Inga märkvärdigheter, bara sånt som gör mig glad.
Rosliknande petunior med verbena för att dölja lite pallkragefult. Pelargonen i uterummet mår gott och har nu fått följa med hem till min inglasade balkong.
Bärplockning pågår nu för fullt, hallonen börjar ta slut här hemma bakom gården, likaså svartvinbärsbusken är färdigrensad på bär men röda vinbär finns det än gott om. Blåbär som jag inte har nära vill jag plocka mer av men vill inte själv ta mig in i skogen där de finns, tyvärr. Lite feg har jag börjat bli. Förr vågade jag mer.
Här är i alla fall en vacker blåbärsbukett jag fann när vi orienterade i Kullaskogen. När vi letar kontroller finns tyvärr inte tid att stanna och plocka som jag önskar. 
 
Efter det stora regnandet fann jag denna jättespindel (med våra norra breddgradsmått) i båten.
En kärrspindel som jag ser många av men då betydligt mindre. Just den här vill jag inte ha nära mig.
 
Roligare är de lite spindelliknande som springer på vattnet. Skräddarna som ger så här skojiga skuggor, se till vänster.
Massor av dem går fram och tillbaka på sjöns yta. Vad de gör vet inte jag men troligen hittar de något smått att äta. Idag har jag förresten tagit ett dopp i 18-gradigt vatten. Så skönt efter en stund när kroppen vant sig vid temperaturen.
 
Lilla Desirée får avsluta djurinnehållet i detta enda blogginlägg i augusti. 
Här solar hon sista fina dagen innan hemresan som skedde en mer mulen dag. Blomstermässigt vill jag bjuda på ännu en röd näckrosbild.
Svårt att sluta fotografera dem.
 
Jomenvisst, i juli fick jag ett trevligt besök. Helt plötsligt kom två större fåglar flygande lågt över tomten. En spanade Desirée in långt borta i blåbärsriset men hon såg inte den som var betydligt närmare.
Alldeles framför bryggan stod denna järpunge och såg lite förvirrad ut. Såå söt! Lycklig blev jag av att hinna få den på bild. Förstagångsbesök av den arten på vår tomt.
 
Augusti är snart slut och vädret har väl varit sisådär, ganska kyliga vindar många dagar. Därför är jag extra tacksam att få ännu några dagar med riktig sommarkänsla. I morgon bjuder jag en väninna på matjesill på stugan och idag var vännen på besök. I solen på bryggan med närhet och lite korsord, mysigt värre 😊.
 
Ha en fin avslutning på sommaren!
 
 
#1 - Lena i Wales

Härliga djur- och naturbilder!
Du verkar ha haft en skön tid i stugan, men kanske också trevligt att komma hem till stan och möta nya äventyr.
Önskar dej fina dagar, oavsett väder!