Barbro S

Två timmar i Savona
Vi fortsatte vår promenad mot borgen som vi anade lite längre bort. Över en härligt grön gräsmatta gick vi, sen måste vi passera hårt trafikerade vägar.
Lite vackrare foto med väninnan, än bilar på väg.
Vi närmar oss o jag tar en liten paus.
Ett område med ruiner för oss tillbaka till 1200-talet. Kyrkan byggdes mellan 1288 och 1306 hittar jag på en skylt, men vad av detta som är kyrkan vet jag inte.
Jag tycker om historia men det är som att fakta inte fastnar i mitt minne, jag bara upplever och trivs bland fornlämningar utan att reflektera. Vad som däremot engagerar mig är det levande...
...en liten katt som njuter på stenen,
en gråtrut som ruvar på ägg och ..
..en liten ödla som pilar omkring på muren. Ett något större djur, inte så levande, men ändå fascinerande fann vi på andra sidan bron.
Häftig gorilla väcker mitt konstintresse. Även dessa krukkvinnor tyckte jag om.
Har tyvärr ingen närbild på någon av dem. 
Det var som en liten skulpturpark innan vi gick över den äldsta bron in i borgområdet.
Det var öppet och ingen ville ha någon entreavgift så vi fortsatte trots att vi började få lite ont om tid. Det var så spännande.
Lite känsla av Forum Romanum i Rom som jag besökte 1992 tillsammans med en mycket historieintresserad man. Ja, lärare i just det ämnet var han. Själv var jag mer intresserad av att bli förälskad och få uppleva den romantiska sidan av Rom, men det blev inte så mycket av den varan, bara lite 😄.
 
Utsikten från Savonas borg/slott/ ruiner får väl duga för nu måste vi skynda oss tillbaka.
Det är alltid närmare än man tror så vi behövde inte stressa.
En avstressande fiskare vid stadstornet, en stillastående lyktbärare bredvid min väninna.
Arkadgatorna vi gick igenom i snabb takt med vår guide tidigare kunde vi nu njuta lite mer av.
Vackra tak och fina hus.
Jag gick över gatan och fotade den sidan vi promenerade genom. Där tittade vi in i olika souvenirbutiker. En söt väska till min kära lilla systerdotterdotter inhandlades och några kylskåpsmagneter, till vännen och mig själv, samt en vacker sjal. 
Här bara fönstershopping. Läcker katt och häftiga färger.
En fin kyrkobyggnad bland gatans olika fordon.
Lägg märke till bron mellan husen och den fina avskiljaren i metall, eller vad man nu ska kalla smidesverket. Vi funderade vilken funktion den kunde ha men kom inte på något bättre än att just skilja de olika husen eller lägenheterna åt.
 
Till slut kom vi fram till torget där bussen skulle hämta upp oss.
Ett monument av något slag som jag inte hann studera närmare blev sista bilden från Savona, som också var en trevlig plats att besöka. Vi hade inte haft något emot att få stanna längre, men nu skulle turen gå vidare till Final Borgho, en by som var känd för sina sportbutiker, sa guiden, som troligtvis inte kände till platsen alls. Sportbutiker brukar inte direkt vara någon turistattraktion.
 
I nuet har jag haft en behagligt mulen dag perfekt för ogräsrensning och annat jag inte tidigare hunnit med. Vi väntar på det stora regnet men än har inga droppar fallit. Alldeles nyss fick jag träffa min systerdotter med familj som var på kort besök här på Glassgränd. Alltid så roligt att ses, helt oväntat var det också. 
 
När regnrusket passerar tänker jag flytta ut till stugan. Ser fram emot att bo vid lilla sjön en tid.
 
Ha det så gott, kära läsare!
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad mycket ni hann med!
Häftig borg och intressanta skulpturer.
Man behöver inte komma ihåg allt man hör, bara man njuter av att få kunskapen då den ges.
Gillar arkaden och bron mellan husen.
Så fin ställe!
Regn här och så lite regn till. Lite sol i måndags, men före måndagen var det länge sedan vi såg solen.
Ha det bra!