Barbro S

Stockholmslunch
För två veckor sen åkte jag ner till Stockholm en helg. Jag fick tillfälle att hälsa på en släkting jag inte träffat på massor av år. Efter några trevliga timmar hos henne ute i Mörby centrum åkte jag in till Centralen där jag stämt träff med min resekompis S som också råkade vara i huvudstaden den dagen. Vi hade tänkt oss till Vetekatten men där var smockfullt och en väldigt hög ljudvolym. Vi smög ut därifrån och gick Brogatan, som visade sig vara en gågata. Alltid skönt att slippa bilar. Vi kom så småningom till Hötorget och slank in på Gretas, en restaurang med utsikt över marknadsstånden.
Vi fick ett fönsterbord med en monstera närmast. Inredningen var fin med ett skönt dämpat ljus.
Söta ananaslampor lite överallt.
Jag var hungrig och beställde dagens lunch, en ljuvligt god torskrygg med bubblig sås. Väninnan nöjde sig med något mindre. Nedan ser ni frestelserna man inte orkade med, tyvärr.
Efter lunchandet tittade vi runt i lokalerna.
Magnumbutelj med bubbel drog till sig väninnans blickar. Nära damrummet förstod vi varför restaurangen hette Greta.
Det verkar som att hon någon gång har arbetat i byggnaden, knappast på Scandic, men på en restaurang eller företag som tidigare funnits i lokalerna. Jag har hört ryktas att hon arbetade på PUB, kanske låg det där? En gammal filmprojektor i foajen bygger på samma tema.
Ute molnigt men ändå varmt (+13) jämfört med kylan i Umeå (+2). Hötorget eller Haymarket som det stod på kvittot från Gretas.
Jag föredrar helt klart det svenska namnet. Massor med svamp och pumpor förstås (mindre än en vecka till Halloween) till salu. I bakgrunden ett av höghusen som är min väninnas arbetsplats. E som jag skulle bo hos under helgen men som arbetade hela fredagen. Vilken tur då att jag hade andra vänner/bekanta att hälsa på. Att bara gå omkring ensam i storstaden hade kanske inte varit lika roligt, även om det finns mycket att upptäcka i Stockholm. Så mycket trevligare att få dela sina upplevelser.
 
Vi har nu fått vinter i min stad. Snö har fallit flera blåsiga dagar, lite i taget men envetet länge. Att få skotta så mycket som i morse är inte vanligt i början av november, i alla fall inte att det ligger kvar så länge. Kylan har hållit i sig över en vecka. Jag bara tycker att det är alldeles för tidigt men å andra sidan blir det betydligt ljusare i den normalt så gråbruna november.
 
Mer om Stockholmshelgen kommer senare. Ha det så gott!
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Härligt med ett Stockholmsbesök. Gillar Stockholm och kanske kommer jag dit snart.
Har varit på baren i Haymarket, så känner igen filmkameran. Trevligt ställe.
Ha det bra!