Barbro S

Finalborgo
En regnig dag som denna återvänder jag i minnet till Ligurienresan i våras. Efter vår utflykt till Savona den  10 april gick bussen vidare till Finalborgo. Vår guide som var blixtinkallad för resan visste inte mer än att platsen var känd för sina många sportbutiker!!!
Inte så lockande men det visade sig vara en gammal, fin plats som av någon anledning, kanske det bergiga läget,  lockat till sig många cyklister som där shoppade sportgrejer. 
Vi samlades vid stadsporten och följde vår guide en liten stund. Som tur var för vi hade vid den tiden, ca 15, blivit ordentligt hungriga. Torget kom vi snabbt fram till. Där fanns detta minnesmärke, men vad det står för vet jag inte.
Snabbt valde vi restaurang och slog oss ned vid ett ledigt bord. Namn som associerar till bibliotek, eller hur?
Härlig laid-back-stil.
 
Ett glas rosévin glittrade fint på grannens bord så vi tog detsamma. Den smakade gott till pastan vi också beställde. Trivsamt litet torg med utsikt.
Lång tid hade vi inte på oss men vi reste oss upp något motvilligt då det var mycket behagligt att bara sitta still på denna lugna plats. Fin och rolig dörrmålning nedan.
Lägg märke till skylten med förbjuden cykelparkering!
 
Det var nära till en annan stadsport. Vi gick ut genom den,
såg cyklister komma farande och tog lite foton.
En liten flod eller ska man kalla det bäck omgav muren. 
 
Bara en kort stund och sen in igen. Vi kom till ett annat torg där flera cyklister vilade på café och bänk.
Vackra byggnader och en lugn, trivsam stämning denna vårdag i april.
Nationalpalatset i direkt översättning ser ut mer som en teater eller liknande.
Vackert dekorerad port inne i staden.
Smala gränder som ledde till fler små torg, ett med fina krukor på väggen.
Jag mötte en person som åt glass och blev så sugen. En våffla med noisette, choklad och fragole (jordgubb) blev det.
Läckra uteplatser. Tiden gick för fort på denna mysiga plats. Dags att gå åter genom den första porten, där vi för några timmar sen gick in.
Lite rostig konst upptäckte vi på vägen.
Med cykelanknytning förstås 😃. En sista bild från platsen utanför muren närmare bussparkeringen.
Platsen verkar välbesökt om än helt okänd sen tidigare av mig och min väninna.
 
På kvällen skulle vi besöka vår favoritrestaurang i Ospedaletti, Aquarellis, men den råkade vara stängd. En vanlig onsdagkväll!? Ja, det kunde visst vara så i Italien berättade en vän som bott där. Vi promenerade då längs stranden till Byblos, ett ställe som några andra resenärer rekommenderat.
 
Lite stressigt blev det när vi kom in. Vi bjöds att slå oss ned med dem, två systrar från Stockholmstrakten som rest mycket i Italien. Trevliga var de men så intensivt pratande direkt att vi inte fick någon ro att studera menyn. Enklast blev att beställa detsamma som de ätit dagen före. Visst var det gott, men så ohyggligt mycket friterad fisk och skaldjur. Nästan så att man blev utmattad av allt skalande, kladdande och därför inte kunde njuta av smaken. Nä, tacka vet jag Aquarellis med sin perfekta fiskrätt som vi åt första kvällen på vår resa.
 
Lite stressigt är det nu också. Jag har vetat länge att det skulle ske men nu när grävmaskinen börjar äta sig in i vår gård känns det. Han/den river upp asfalten, sen ryker alla våra rabatter med träd och buskar framför förråden. 
 
Ny cykel/gångbana ska det bli med bara plattor framför våra förrådshus och asfalt mot staketen. Det ska isoleras och dras hängrännor ner i marken. Nödvändigt gissar jag, men tråkigt att vi inte får ha våra blommor och buskar kvar. Jag och min granne har flyttat perenner till andra sidor av huset och hoppas de ska överleva till nästa år. Enhetligt är ett ord jag börjar tycka illa om. Fast om några år har nog vi blomsterälskare hittat något sätt att dekorera våra framsidor.
 
Regnet faller denna min 65:e födelsedag. Nu blir jag riktig pensionär äntligen. Det ser jag fram emot fast inkomsten rasar. Röda rosor, en vacker bukett har jag fått av vännen samt en tjusig chokladask med bild av Audrey Hepburn utanpå. Kalaset har jag flyttat till lördag då jag ikväll vill vara med på första yogapasset för säsongen.
 
Ha en skön septembertid!
 
 
#1 - Lena i Wales

Grattis i efterskott, omän lite sent. Då kan du ju fira idag igen!
Vilken trevlig plats! Massor att se!