Barbro S

Valborg 2019
Eftersom det inte blir något traditionellt Valborgsfirande i år så minns jag tillbaka till fjolåret. Då åkte vi ut till Patholmsviken i Holmsund där det bjöds på en rejäl brasa.
Det blåste också en hel del och elden hade spridit sig som synes. Då var 2018 års sommarbränder i aktuellt minne så jag blev lite spänd, faktiskt. Men ansvariga hejdade småeldarna så jag kunde snart andas ut.
Jag gick ut till vattnet och tog några bilder. Härligt läge för dessa stugägare. Åt andra hållet mer dramatik bland vågorna mot hamnen med vindkraftverken.
När vi vände åter hade brasan lugnat ner sig till mer behaglig nivå.
En fin våreld som flammade skönt till tonerna av Holmsunds manskör. Jag älskar att höra majsångerna. De värmer hjärtat och höjer sinnet i småkylan som oftast råder under Valborgsmässoaftonens kväll. Jag brukar alltid lyssna på Lundasångarna, programmet som sänds 1 maj från vacker omgivning. Jag beundrar mest magnoliorna som brukar ha slagit ut. De finns inte här uppe i norr.
 
På dagen hade jag och min särbo tagit en promenad i staden. Ifjol hade våren kommit längre och en del björkar redan börjat slå ut, som här på gågatan i Umeå.
Nej, man får inte cykla på gågatan (bara vissa tider), men det gör många ändå. Så mycket folk ser man inte ute numera, tråkigt nog, men snart kanske...Hoppas!
Vi fortsatte gå längs Strandpromenaden mot Gamla Bron. Sälgen närmast blommar. En närmare bild på just sälgblommor/knoppar har jag från stugan.
Taget den 29 april ifjol. Lite senare i år alltså men de är på gång. Häggen utanför mitt fönster visar stora gröna knoppar men nätterna är kyliga. Inatt var det -6,8° då jag kollade vid halv fyra.
 
Jag önskar er alla en fin Valborg så stämningsfullt som det bara går 😃under dessa Coronaomständigheter.
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Ingenting är längre som förut.... Så löd sången och den stämmer mer än väl i i dessa dagar.
Roligt att du fick lite firande, trots att det inte var som vanligt.
Fortsatt trevlig helg!