Barbro S

Januarihändelser
Här kommer ett blandat inlägg med ditt och datt från januari 2020. Tidigare år brukar jag alltid ha min släktmiddag i mellandagarna men denna jul dröjde det till den 4 januari innan det blev dags.
Lilla M är yngst med sina två år. Här vill hon öppna en påse med snäckor så A, mamman, hjälper till.
Jag hade lagat torsk med ingefära och lime, ett ganska enkelt recept med goda thailändska smaker som fick mycket beröm. 
 
I januari kan det bli vackra soluppgångar, i år de få gånger solen visade sig. 
Den här tagen genom fönstret den 11 januari strax före nio. Som synes är molnen på väg att ta över vilket de verkligen gjort i år. Jag och vännen unnade oss dagen efter en liten utflykt ut till havet som i år inte alls frusit till.
Ute vid Lövudden är vi. Åker snart en bit till en pir med utsikt mot en fyr låångt där borta i horisonten.
Lite kul att använda kamerans maximala zoom för att få se den lite närmare.
Lite väl blåsigt så vi åkte vidare till Västerbacken för att om möjligt få se några fåglar i träden däromkring. Neej, men några bilder blev det.
Tror inte det är sandhögar utan spån då SCA Obbola är en pappersmassefabrik. En större bild på fabriksområdet kommer nedan.
Förr sa man alltid att det luktade "obbola" när det kom dunster med dålig lukt, sulfat eller sulfit (vet inte vilket). Numera känner man aldrig det längre, gissar att de använder snällare kemikalier.
 
En fin grönvit båt på Holmsundssidan hamnade också på bild.
Solnedgången denna dag var också spektakulär.
Strax före kl tre färgades himlen vackert. Se så lite snö vi hade. Men några dagar senare kom det i alla fall ett lätt snöfall.
Det ska målas om i vårt område i vår men först måste alla murkna bräder på hus och förråd bytas, vilket PEAB här håller på med. Två dagar senare ser det ut som vinter i alla fall.
Tyvärr kom plusgrader direkt så det mesta tinade bort. Plus, minus, snö, slask, is, lite mera snö osv var det mest hela januari.
 
Den 18 hade jag besök av systerdotter med dotter vilket var jätteroligt. Dagen efter blev jag väldigt glad när jag såg dessa symboler utanför mitt sovrum.
Lite kärlek är aldrig fel.
 
Samma dag besökte jag Bildmuséet tillsammans med UMeGänget. Utsikt därifrån över Öbacka och Umeälven.
Härliga utställningar jag nog kan tänka mig att besöka igen, några av dem.
 
Först januaris sista vecka kom det ordentligt med snö. Från måndag till fredag snöade det varje dag, mer eller mindre, och hoppet väcktes om en riktig vinter äntligen. Minusgrader var det också.
Landskapet blev allt vackrare ju mer det vita täckte omgivningarna. Två av dagarna kom dagisgrupper med rosa resp gröna västar för att leka i våra härliga snöhögar.
Kul att det rör sig när dagarna är grå och korta.
Härligt snölandskap, inte sant? På baksidan och..
... på framsidan den 30 januari. Jag hade tänkt vänta tills solen återkom för att få riktigt fina bilder med kritvit snö mot blå himmel men så blev det inte. Plusgraderna tog över och på lördagen regnade det för fullt. Gator och gångbanor fylldes av pölar och svårgådd slasksnö. När solen äntligen visade sig den 2 februari var landskapet inte alls lika fint, tyvärr.
 
Lite fåglar lyckades jag också få på bild.
Koltrast i grannens äppelträd även om just de äpplena inte går att äta. På baksidan kastade jag ut några till dem. Även blåmesen gillar äpplen har jag sett.
Full fart vid min matning. Här finns de vanligaste, talgoxe, blåmes, pilfink och de inte fullt så vanliga grönfinkarna.
En ensam bergfink kom på besök. Mycket ovanligt att de övervintrar här men i år har det ju varit ovanligt milt.
Skator i tall. Jo, det är faktiskt två, ni ser stjärten på den andra närmare stammen. Sidensvansar har det varit gott om i år, likaså rönnbär men här fångade jag dem på bild i en stor björk.
Dessa är bara en tredjedel av flocken i trädet. Här är himlen faktiskt blå, en ovanligt dag årets januari, den 25 visar det sig vara. 
 
Då såg Desirée ut så här.
Ville inte lämna sängen i onödan fast det fanns så många fåglar utanför att titta på. Det är en spännande katt som besöker vår entré på nätterna för mest varje morgon vill Desirée ut och nosar så intensivt där denna lämnat sin doft. Roligt att hon i alla fall vill ut någon stund.
 
Den sista bilden hör till middagen i början. Katten gömmer sig i klädkammaren när jag har främmande men ligger i alla fall kvar så M och A får klappa lite. 
Februari började med sol och härlig kyla nästan en vecka men nu har regnet återvänt och sköljt det mesta bort, tråkigt nog. Mycket besvärlig vinter i år då halkan ställer till det. Regn på kalla vägbanor är farligt halkigt och för oss gående är det broddar och icebugs som gäller för det mesta.
 
Hoppas hoppas ändå på mer snö och kyla så jag får komma ut och åka skidor några gånger. Jag som köpte nya ifjol.
 
Önskar er också en fin vinter.
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Roligt att få följa dig i januari och februari.
Blandat väder hos dig, inte bara snö. Fast många vackra snöbilder, gillar dem.
Jag har skrivit om vädret i Monmouth, katastrof. Bätte här i Spanien.
Ha det bra!