Barbro S

Tvåårskalaset
Härlig februarivinter har vi inte i år utan nu regnar det så snön förbyts till is på redan halkiga gångbanor. Då passar jag på att blogga om fjolårets händelser jag inte hunnit med. Den 30 november fyllde min älskade lilla systerdotterdotter år. Hennes föräldrar hade hyrt samlingslokalen i deras bostadsrättsförening och bjudit släkt o vänner. Lilla M, finklädd i spets, trivdes bra även om det blev lite tjatigt med alla som ville fotografera.
Pappa, skynda dig, vill ju  undersöka ballongen mer.
Livet är spännande för en liten nyfiken.
Många tårtor fanns det att välja på. Till M en speciell med Greta Gris på. Sen skulle det blåsas ljus och då fick M hjälp av sina föräldrar.
Till och med ett eget bord hade införskaffats till de små.
Första dejten, eller är det fånigt gammelvuxet att skriva så 😄? Lite senare var det dags för presentöppning med viss assistans av pappa.
Greta Grisbok att glädjas åt. En lustig liten sak att fundera på vad den ska användas till härnäst.
Kan ni gissa? Jag fick fråga och det är ju en såpbubbleblåsare, så klart! Mina kära syskonbarn m.fl. i bakgrunden.
Vilken konstig ballong som man måste hålla i, annars åker den upp i taket?? Minns min första heliumballong jag fått på Barnens Dag, en vit och fin som väl hemma på bondgården fick för sig att flyga högt upp mot den blå himlen bara för att jag inte tänkte på att hålla den fast. Vackert men tråkigt förstås att den aldrig kom tillbaka. Jag minns också den underbara filmen om den röda ballongen som flög över Paris bl.a. Någon fler som har minnen från den? 60-talet, gissar jag.
Här får vi äldre vara med på bild också. Jag, mormoster, och morfar bakom mig. Morfar kom förresten med största presenten, en bob eller kan man kalla den kälke?
Verkar vara ett mysigt, enkelt sätt att umgås på. Skönt slippa alla orden ibland. Numera, några månader senare, upptäcker M mer och mer språket och ordförrådet växer snabbt. Ibland när jag byter blöja pratar hon på för fullt och även om jag inte förstår så håller jag i alla fall med 😀.
 
Några bilder från februarinuet. 
En vacker tulpan som stått ovanligt länge. Lite vinterfint var det också för ett tag sen, den 10 februari då en kylig natt gjort omgivningen frostvacker.
En rönn med frostblommor. Några kalla dagar hade vi och även ljuvlig februarisol, som värmer till skillnad från den bleka januaridito. Då kom koltrasthonan på besök och njöt ett tag i häggen vid min balkong.
Annars är det ganska glest med besöken vid fågelmatningen nu. Jag gissar att snöbrist och plusgrader gjort det lättare för dem att hitta mat i skogen. I alla fall några som mår bra av denna milda vinter. Själv längtar jag snö, kyla som håller den kvar och sol för sköna vinterutflykter. Hoppet håller tyvärr på att ersättas av tvivel. Å andra sidan har vi ju 1,5 vintermånad kvar då allt kan hända.
 
Just nu spricker molnen upp, en strimma blått syns och regnet upphör så jag tar broddarna på och går ut ett tag.
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Vilken fin liten prinsessa!
Greta gris känner jag väl till genom barnbarnen. Har varit allas favorit.
Jobbigt när vädret är varken det ena eller det andra. Värst med all halka.
Sköt om dig!