Barbro S

Nytt i stadsbilden
På årets första dag besökte vi Umeås senaste tillskott, Lundabron, en gång- och cykelbro som går från Lundåkern till Bölesholmarna och tvärtom. Vännen glömde broddarna hemma så det blev en kort promenad på de isiga vägarna.
Sneda pyloner ser lite roligt ut. I bakgrunden Kvarnvägens nya höghus med älvsutsikt. Lundabron ska vara Sveriges längsta hängbro och har lyckats bli nästan dubbelt så dyr jämfört med budget, nära 170 miljoner mot de 97 milj. som var den beräknade kostnaden. Detta har det skrivits mycket om i VK, lokaltidningen, så jag nämner inte mer om det.
Det är inte den blå timmen som det ser ut som utan mitt på dagen den 1 januari. Då solen visar sig så sällan blir hela dagen blåaktig på foton.
Mäktiga är de båda pylonerna som bär bron. Jag hade förväntat mig en mycket smalare och mer ostadig bro, som hängbron som går över till Klabböle Energicentrum, Notvarpsbron, men det finns ingen likhet. Lundabron känns väldigt stabil och är bred nog för en bil, även om det inte är meningen att sådana ska åka där.
Här har jag gått över till Bölesholmarna och precis vänt åter. Umeälven är fin med små isflak.
Mest öppet vatten då vi haft många plusgrader den senaste tiden så isen inte kunnat lägga sig.
 
Vi återvände till centrum, där ett annat av Umeås nytillskott tronar mitt på Rådhustorget 3 meter högt. Världens första Metoo-monument, en glänsande röd puma med ilsket guldfärgad rytande käft.
Konstverket heter "Listen" och konstnären är Camilla Akraka. Rådhuset i bakgrunden. Jag tycker det är lite synd att de placerat puman så högt upp, hade gillat den mer nere på marken. Kanske de bestämmande var oroade för vandalisering?
 
Den stora granen stod kvar på torget, med fina lysande julkulor.
Torget i vanliga fall är alldeles för öde, tycker många, efter ombyggnaden ifjol/ i förfjol (?). Matvagnarna förbjöds och den största torghandlaren med alla blommor och fina frukter, Ekmans, valde att sluta med torghandeln. Numera finns bara något enstaka klädstånd och några mindre försäljare kvar, men oftast är det helt tomt, tråkigt nog. I alla fall nu på vintern.
Här ser ni puman längst till vänster i bild. De olikfärgade fåtöljerna framför rest/café Juliette är av plast, men lite kul ändå.
 
Jag avslutar med en bild på himlen den andra januari kl 14.28.
Taget genom fönstret där jag nu sitter vid min dator. Den 30/12 visade sig andra vackra moln på himlen, sk pärlemormoln.
De är mycket ovanliga, stod det i tidningen dagen efter. Jättefina, tycker jag 😀. Jag var så glad att de förgyllde min promenad över Ersbodaängarna och att de var kvar 14.21 när jag kom hem där kameran fanns. Då hade solen redan gått ned enligt SMHI. 
 
Ha en trevlig fortsättning på det nya året!
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Tack för en fin rundtur i Umeå! Alltid lika uppskattat.
Spännande också med ny bro och ny staty. Det händer en hel del hos er.
Ha det bra och ta det varligt i halkan!