Barbro S

Stort och smått i juni
Det fina junivädret har slagit om till svalt regn- och ruskväder vilket gör att jag faktiskt tog med mig katten och flyttade hem till Ersboda igår. Det ger mig tid att blogga och visa junibilder.
 
I början av månaden blåste det hårt vilket häggen utanför min balkong visar.
Inga skador här hos oss men tak blåste av, träd knäcktes och en del annat hände lite längre bort. Det var den sjunde juni och två dagar senare flyttade jag med katt och mycket annat till sommarvistelsen i stugan vid Kullasjön.
Fint väder men mycket att göra förstås vid inflyttningen. Ändå fanns tid för njutning. När Desirée mår riktigt bra så rullar hon sig som här i vänstra hörnet på bilden. Till höger på bryggan anas min särbo som mår gott med korsord och mitt sällskap. Vi hjälptes åt att montera pallkragar och fylla dem med tunga jordpåsar men planteringen skötte jag själv. Jag slet hårt med att flytta en svartvinbärsbuske som bland tallarna gett enstaka bär varje år. I pallkragen har redan flerdubbla kartar visat sig. Allt detta gjorde tyvärr att jag belastade högerarmen för mycket. Sen dess har jag ont av inflammerade muskler vid minsta ansträngning ibland, lite större andra gånger. Det går ju inte att sluta använda högerarmen bara för att det gör ont!!! Men det tyngsta arbetet borde vara färdigt vid det här laget.
 
Den 15 fick jag besök av systerdottern med familj.
Jag bjöd på lite av varje, fetaostsallad och varmrökt laxröra som visst börjar bli min specialitet 😃. Jag badade redan några dagar innan då det var 19° i vattnet (nästan för kallt) men den här måndagskvällen då det var +23° i luften hade nog vattentempen ökat något.
Vi älskar att simma både jag och A. På bryggan hade de andra kul istället. M i liten balja.
Glädjetjut och alls inget annat var det 😀. Nedan möts vi på och under bryggan.
Sommaren började helt underbart i år. Det är sällan juni bjuder på så fina dagar här i norr. 
 
På midsommaraftonen var vi bjudna till E o M:s kolonistuga på Tomtebo, där vi också var ifjol. När jag kom hem till stugan låg det ett hus i sjön !!
Nåja, kanske inte  helt sant. En bastuflotte har en granne en bit bort. Ofta kör de inte med den så det blir lite sensation när den kommer. Bilden tagen tidigare på dagen.
 
Orkidéen jag fick av brorsdottern för två år sen blommar helt fantastiskt fint så den tog jag med till uterummet.
På midsommardagen ville jag och Å hitta på något men det är ju en dag då allt är stängt. Jag minns ifjol då vi till slut hamnade på Burger King på Mariehem. Alls ingen höjdare. I år chansade vi och åkte till Sundlingska gården i Tavelsjö. Där var det öppet till vår stora glädje.
Även midsommarafton hade de haft folk där. Vi hade redan ätit lunch men en glass unnade vi oss.
Ny god smak på Magnum med salted caramel blev min favorit. Vännen tog den mer vanliga med mörk choklad.
Jag bad honom ta bild på mig när jag gick längs vattnet med så fina björkar i förgrunden men tyvärr såg han inte så bra i solblänket så det blev mest gräsmatta som jag beskurit bort.
Behaglig temperatur i vattnet, men jag badade inte då. Minigolfbana finns det på gården och på andra sidan vägen bedrivs åkerbruk.
En ganska ny restaurang, Root, erbjuder läckra pizzor så visst måste jag åka tillbaka. Redan nästa dag följde A och M med, både för badupplevelser och smak av pizza och glass. Jag tog då inga foton, bara av M som sov sött i bilen tills vi kom dit. 
Väl på plats blev det mera livat och vi fick en härlig dag tillsammans.
 
Nu lite djur och natur. Paddorna leker vid strandkanten tidigt och resultat blir mängder av små svarta yngel. Jämfört med den stora älgvandringen är väl detta inget men jag tyckte det var kul att kalla det för den stora paddyngelvandringen en dag när de bara vällde in vid bryggan.
Lite mera ordnade.
Nu törs jag ta dem i handen. De är inte alls slemmiga som jag trodde utan känns bara som mjukt vatten ungefär. Desiré spanar på kvarlämnad björkstubbe. Kan vara på paddan det också för jag såg den där häromdagen.
Jag har stampat omkring lite ängsligt då jag hörde att grannen sett en orm vid sin brygga men tack och lov har vi sluppit att se den hos oss.
 
Roliga små blå trollsländor. Parning eller?
Den röda näckrosen har ännu inte slagit ut men någon har tuggat på bladen som synes.
 
Påfågelsblomman är jättefin.
Den har hittills bara haft tre blommor utslagna. Sen blev det paus någon vecka men nu är den på gång igen. Lupinerna gillar jag också fast många är så arga på dem.
Humlorna och bina dras till dem, deras färgprakt är underbar och hos mig sprids de inte. Jag har haft dem på skogstomt bland tallar i minst femton år utan att de spridit sig. Överallt är de inte farligt invasiva som det skrivs om.
 
Den 24 fick jag besök av Å med lilla dvärgpudeln Bellis. Då hade ryssvärmen slagit till och vi letade skugga. Bara på bryggan fann vi den och bar bordet dit.
Lilla vovven täckt i våt handduk för att klara värmen. Ute vid vattnet fläktade det också.
Alkoholfri öl är riktigt gott och finns numera i allt fler sorter. Väninnan ville inte bada men jag tog flera dopp varje dag den varmaste veckan efter midsommar. Temperaturen steg sakta från 25 till över 30° den sista riktigt varma dagen, fredag den 26 juni.
 
Varje dag kom brorsdottern med familj för att bada. En bild blev det av A med dottern A ute på luftmadrass den 24.
Mer vackert i vattnet, en gul näckros.
De vita har också slagit ut men inte än våra ditplanterade röda. Här ännu en gul fotograferad kl 7 en morgon. Tidigt klev jag upp dessa varma dagar.
Så olika färgskiftningar i vattnet beroende på ljuset. Torsdagen den 25 hade de lovat regn på natten och mycket riktigt. Vid två vaknade jag av ljudliga smällar på taket, funderade vad det kunde vara. Inte lät regn på det viset, inte åskmuller heller. Då såg det ut så här utanför fönstret.
Stora hagel, de största jag någonsin sett (ca 2-3 cm) vräktes ned från himlen. Fyra hål slogs upp i altanen/uterummets plasttak. Kl fem steg jag upp och lagade hålen med silvertejp då molnen signalerade att ny skur var på väg. Den kom men då bara med regn som tur var.
Himlen blir vacker, här kl halv sju. Mullret pågick till ca tio, sen blev det årets varmaste dag. Sakta sjönk temperaturen men ännu var det varmt och behagligt utomhus. Trädgårdsarbete och lite målning fungerade bra.
 
Den 28 var det dags för UMeGängetutflykt. De andra cyklade från stan men jag kom från mitt håll till älven nedanför Backens kyrka. Vi cyklade ut på udden för att fika och umgås. 
Vårfloden strömmade på men inga översvämningar har jag hört talas om i år.
Grönt och fint ute när vi pratade på som vanligt om allt och inget. Plötsligt kom en mor med alla sina barn och fick framför allt min uppmärksamhet.
Från vattnet på ena sidan till den större älven. Jag skulle varit rädd att strömmen kunde ta de små, men hon hade nog rutin, modern.
 
Om man lutar sig ut och zoomar in ser man brofästet till den nya bron över Umeälven som ska höra till det jättestora vägbygget Västra Länken.
I bakgrunden hus i Klabböle. På hemvägen stannade jag till och tog några bilder av vägbygget vid nuvarande E12/Vännäsvägen som jag måste passera på väg till stugan.
Inte bästa läget för fotografering men med bil går det inte alls att stanna där man snirklar fram på tillfälliga vägar. Åt andra hållet mest sandöken.
Mediamarkt och K-Rauta anas i bakgrunden på Klockarbäckens industriområde. Hösten 2021 ska det visst vara klart men det brukar ju alltid dra ut på tiden så vi får väl se.
Västra länken är tänkt att avlasta gamla E4:an genom centrum och där ska sen göras lummig stadsgata när trafiken minskar. Det ser jag fram emot.
 
När jag kom hem till stugan pågick även där arbete.
Brorsdotterns man sågar upp ett fönster i härbret. Ifjol fick huset dörr istället för fönster att kliva in genom. Det blir så fint med sjöutsikt, deras sovstuga som tidigare mest var mina katters tillflyktsort och spanställe.
 
Jag avslutar detta lååånga inlägg med en bild på min kära katt när hon kommer spatserande mot mig med ett jam.
Den 29 och 30 juni besökte jag frissan, först frans- och brynfärgning med plock. Dagen efter permanentning så nu har jag en härligt lättskött lockfrisyr (perfekt att bada i) och slipper mitt platta hår några månader framöver, kanske ett helt halvår om lockarna håller i sig 🙂.
 
Får se om juli blir lika händelserik eller om det blir till att ta det ganska lugnt, kanske så armmusklerna får läka. Här hemma har nu regnet upphört och solen visat sig en stund. 17° på altanen plus sol emellanåt räckte för en glasstrut till mig och lite fil plus godis till katten.
 
Hoppas ni har haft och kommer att få en skön sommar!
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Vilka härliga sommarbilder.
Tänk att få bada i en sjö, ser så underbart ut. Längtar till Sverige, familjen och baden.
Så vackert där du sommarbor.
Hoppas juli för med sig bra väder. Det har inte börjat särskilt bar här i Wales.
Jag finns på facebook under lenaiwales, bloggsida och Lena Dyche Ewer som privat. Välkommen!
Ha det bra!