Barbro S

Majhändelser
En del har jag nämnt i tidigare inlägg men här kommer ett potpurri över utflykter och annat jag fått uppleva i maj. Mest varje helg har vi i vänskapsklubben UMeGänget träffats utomhus och försökt hålla behörigt avstånd. Den 3 maj promenerade vi från Plantagen till I20-skogen. På många delar av stigarna låg faktiskt snön kvar så vi med lågskor fick vara försiktiga för att inte halka. En skön fikapaus unnade vi oss vid ett iordningsställt rastställe. Där fanns många träd med holkar från skolbarns besök.
Flera av deltagarna är inte så förtjusta i att synas på bild här på nätet men denna rygg- och avståndsbild tror jag är okej 😊. Det ska alltid grillas och veden är mestadels fuktig vilket ger ordentligt med rök som sen följer med i kläderna hem. Men mysigt är det att äta/fika utomhus.
 
En som inte har något emot att vara med på bild är jag själv, konstigt nog. Ni ser snön i  bakgrunden.
Jag använder bloggen som kombinerad dagbok/minnesanteckningar och fotoalbum och då är det kul att se sig själv ibland också.
En välfylld bäck porlade skönt bredvid oss. På hemvägen sjöng en fågel vackert för oss.
Jag zoomade in allt jag kunde och identifierade en taltrast.
 
Just den tredje maj skulle jag med några väninnor ha rest till Toscana och bott i Montecatini Terme 4 nätter. Därifrån gjort utflykter till Florens, Pisa, kanske Sienna och även besökt ön Elba, men av den resan blev ingenting i år, tråkigt nog. 
 
Desto fler blev utflykterna här i trakten istället. Från Nydalas äventyrstig har jag visat några bilder. Här kommer några fler från den 9 maj.
Mormoster så glad att få ta syskonbarnbarnet i famn en liten stund. Men där var spring i benen och energi så utan problem tog vi oss runt hela Äventyrsstigen. I spindelns nät av trä stannade vi till och tittade uppåt...
Verkligen en jättespindel 😃men helt ofarlig. Tillbaka vid sjön såg vi något kul.
Visst är de ganska söta när de dyker. Nedan i mer vanlig position.
Härligt grönglänsande !
Ända längst ut på bryggan gick vi också innan hemgång med skön sovstund för lilla M.
 
Nästa utflyktsdag blev den 15 maj då jag fick sällskap av min särbo Å på liten fågelskådning.
Här vid Bergöbron där det var sällsynt glest mellan fåglarna. En liten apelsinpaus unnade vi oss en bit därifrån, vid Stora Tuvan. Själva ön är nu avstängd då de hittat ett häckande par av den sällsynta vitryggiga hackspetten. Hoppas det går bra så att de blir fler. Själv har jag aldrig lyckats få se just den arten.
Jag hittade en rostig och trasig stol som i alla fall höll för mig denna korta stund. Bara nio plusgrader så enbart i solen var det skönt. Vi fick höra storspoven drilla och såg några få sjöfåglar.
 
Här bakom huset en annan hackspett, den betydligt vanligare Större hackspett.
Jag har knappt sett den på hela vintern men nu i vår dök den upp och ville ha jordnötter.
 
Den 18 maj åkte vi iväg på ännu en skådardag, då till Lillskärsudden.
Otäcka moln skymde utsikten men vi fick se några fler fåglar än förra utflykten i alla fall.
Så jag blev nöjd. Vännen bryr sig inte lika mycket men hänger med.
Åt det här hållet lite snällare moln, men inte åt det andra.
Fast ändå ganska vackert. Efter en stund då molnen tätnade alltmer åkte vi tillbaka och ut till Kont för en kort fikapaus.
Sköna klippor att sitta på, så släta av havets vågor en gång, gissar jag. När vi gick tillbaka fick jag äntligen fotomöjlighet på en för mig ofotad art.
Många bilder tog jag på denna relativt orädda grönbena. Det är inte snö utan något slags skum den vadar i.
 
Nästa dag fick jag äntligen en bra bild på mina kära steglitsar, en ny art här på Glassgränd, som jag länge önskat få se.
Visserligen lite oskarpt men jag är ändå nöjd då de är väldigt skygga och snabba, smiter direkt när de anar min närvaro. De har kommit flera gånger per dag för att proviantera solrosfrön så jag gissar att de häckar i närheten. Även där hoppas jag de lyckas så fler får se dem.
 
Den 23 träffades vi i UMeGänget ännu en dag för att vandra lite på/vid Bräntberget. Här högst upp vid liften.
Rakt fram vattentornet på Mariehem som i vinter varit belyst med många färger. Till höger om mitten ser ni en liten snöhög. Där gick några entusiaster med spade och ordnade till en liten bana där de kunde åka snowboard ännu ett litet tag. Då var det 13° i skuggan. Vi gick nedför till en av stugorna som anas därnere för att fika och grilla.
 
Vår skogsluffsorientering började tidigt i år, redan en av de första dagarna i maj. Jag och väninnan har redan varit ute flera dagar och hunnit ta 36 (av 100) kontroller. I närheten av Nydala stötte vi oväntat på massor av snö på stigen den 26 maj.
Konstigt i värmen som då var hela 19° i skuggan. Glädjen bara kom och jag ville absolut sträcka på armarna. Så skönt! Lite senare kom vi på att vi var på konstsnöspåret som de nog fyllt på mest hela säsongen denna snöfattiga vinter. Packat av många skidåkande.
 
Till Nydala cyklade vi också, gänget, den 30 maj.
Tredje gången vi rastat där i vår, men första som vi slapp frysa. Denna gång satt vi i solen med många sjöfåglar att beskåda. En gråtrut...
..och ett vilande skrakpar som nedan glidit ut i vattnet.
Småskrakar med härlig punkfrisyr. Skrattmåsen nedan blir min sista bild
Pust, det blev ett långt inlägg.
 
Ha en skön sommar!
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Härligt inlägg om vårens framfart hos dig.
Värme och snö.
Förstår din besvikelse att inte komma till Toscana och Montecatini Terme, har varit där flera gånger, fint. Men det kommer ju nya chanser.
Trevlig nationaldag!