Barbro S

Underhåll pågår
Idag är det ganska rörigt. Strax efter klockan sju väcktes jag av traktorn som härjade bakom sovrumsfönstret. Ja, inte jättenära men ljudligt nog ändå då han körde fram och tillbaka för att flytta stora jordpåsar som stått här sen i höstas. Nu pågår nämligen en massa underhåll i området. Det började i höstas med att våra gång- och cykelbanor gjordes om.
 
Då fälldes tyvärr många träd. Lite sorgligt för en del, gissar jag, men mitt lilla körsbärsträd var ju kapat sen länge så jag åsåg det hela med hyfsat lugn. Här är en fin rönn som inte får vara kvar längre.
Asfalten revs bort..
till en stor hög här på vår bostadsfyrkant.
Det grävdes djupt och forslades bort en hel del..
... för att sen kunna lägga ny, fint blå isolering i botten..
.. och en massa olika sand- och grusmaterial på innan ny asfaltering. Arbetet utfördes väldigt effektivt, tyckte jag, utan speciellt mycket olägenhet för oss boende. Första bilden tog jag den 5 september (min födelsedag, faktiskt 😃) och den närmast ovan den 11/9 2019.
 
Nu, sen några dagar pågår finliret. PEAB strör ut jord på de fläckar som saknar sådan och räfsar snyggt så gräsmattan ska bli fin på vår kulle bl.a. Samtidigt som deras traktor kör fram och tillbaka jobbar en annan firma med att tvätta våra fasader med högtryck och stor gul lyft som visat sig vara alldeles för tung för den våta vårgräsmattan. Där blev det djupa spår och tvärstopp så de fick backa.
 
Mina fönster på framsidan har just fått en dusch med åtföljande vita små prickar. Det är inga problem då det snart är dags för fönsterputs. Eller, ja, det kanske inte blir förrän de målat fasaderna vilket ska ske inom några veckor. Jag hade hoppats att vi hunnit flytta ut till stugan, katten och jag, då jag naturligtvis måste montera ned kattrappan inför deras arbete, men det går undan så jag tvivlar. Det är ännu så pass kallt på nätterna och svalt på dagarna förutom i solen och i hyfsat lä.
Stugan är långt ifrån uppvärmd då vi kallställer den hela vintern, vattnet är ännu inte inkopplat och sist jag var där, den 7 maj, se bilden, låg ännu mycket snö kvar.
 
Åter till 2019. Grävskopan kom allt närmare min lilla uteplats/altanentré. Då hade det hunnit bli den 17 september. 
Isolering lades ut av snabba jobbare.
Här ser ni min röda solros som kämpar på i oljudet och vibrationerna.
I år har jag inte kvar några frön av den, tyvärr. De blev så fina, både här hemma och på stugan.
 
Lite naturupplevelser från årets maj. I söndags snöade det stora lapphandskar så allt blev vitt i några timmar. Kontrasten mot häggknopparna som snart ska slå ut var stor.
Samma dag kl 21 stod det plötsligt ett vackert rådjur nedanför balkongen. Den åt på grannens vitsippor så jag rörde lätt vid rutan ovan. Då stelnade den, perfekt för mig att ta en bild.
Sen gick den långsamt vidare. Om det var denna eller någon annan eller kanske en hare vet jag inte men någon har ätit upp alla tulpanknoppar innan de hann gå i blom. Tråkigt, men jättekul att få se rådjuret ändå 😄. 
 
På lördagen var det däremot toppenväder för en skogsutflykt på Nydala. Jag, min systerdotter med dotter gick Äventyrsstigen där det fanns mycket roligt att prova på och uppleva.
I början denna fina tomte. Det blåste småkyligt vid vattnet så vi valde att ta fikapaus i skogen. M gillar mjölk.
Stentroll, små stubbhus och annat spännande mötte vi på färden genom Nydalaskogen. Som här en fluga i trä.
Eller är det en fjäril? En spansktalande familj passerade och jag hörde ordet "mariposa". Det betyder just fjäril, lärde jag mig på Kanarieöarna när jag var där 1970 och vi dansade till min favoritlåt "El vals de las Mariposas". Inte alls disco som ni förstår 😃.
 
Idag har jag och en väninna vågat oss ned på stan och ätit lunch på rest Tonka vid älven. God torskrygg fick jag, sen tog den slut så väninnan A fick nöja sig med Wallenbergare. Sen lite shopping hos Fannys som erbjöd 50 % på allt, troligtvis pga av att de måste gå i konkurs. Svåra tider!
 
Väntar på vårvärmen som verkar dröja, men tomat- och solrosplantor som växer på mina fönsterbrädor ger hopp. Ha det så gott med eller utan vårvärme!
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Vilken fin skogsutflykt. Jättehärliga skulpturer.
Otroligt hur fritt ni kan röra er i Sverige, så annorlunda här i Wales.
Säkert bra med upprustning, men jobbigt när de håller på. Hoppas det blir fint.
Ha det bra!