Barbro S

Novemberrusk och augustibilder.
Värsta ovädret i höst pågår just nu (må 2/11) utanför mitt fönster, mycket hård vind, 16-17 m/s, värre i byarna (upp till 30 sekundmeter) och ihärdigt regnande sen igår kväll. Jag håller mig inne och börjar blogga 🙂 om augusti.
 
Först dagens väder.
Den här bilder tog jag kl tolv då det skulle vara som ljusast. Annars känns det jämngrått hela dagen tills eftermiddagsmörkret tar över vid två-tre ungefär. Det har regnat väldigt mycket i oktober, hur mycket har än inte stått i tidningen, men det kommer. Detta dygn har de lovat minst 30 mm, men det är varmt för årstiden, hela +9°.
 
Det var tillräckligt häftigt oväder här på Ersboda, men de som drabbades betydligt värre var de boende på Rödäng och Västerslätt där Tvärån svämmade över och vattenfyllde gator samt en del källare ordentligt. Likaså i Fällforsån inte långt härifrån svämmade en år över, en bro raserades och en postbil följde med ner i vattnet, men som tur var gick det bra för föraren. Många strömavbrott hände också men inte här hos oss.
 
I oktober i år kom den första snön den 19. Alls inget ovanligt, men den brukar tina bort inom något dygn.
Den här snön låg kvar närmare en vecka men tinade lite. Så pass att det blev knagglig is på gångbanorna, alls inget kul. Tills då det stora regnandet började.
 
Den 9 augusti hade vi en cykelutflykt på programmet, UMeGänget, vänskapsklubben jag är med i sen många år. Vi blev bara fyra, jag plus tre män, men hade trevligt ändå på väg till Klabböle Energicentrum. De andra cyklade från stan men jag anslöt senare vid Backens Kyrka då det är närmare från stugan.
Vi cyklade längs älven och över den smala cykelhängbron, Notvarpsbron, innan vi kom fram.
Här ser vi gamla kraftverket som jag skrivit mer om i tidigare inlägg, bl.a. ett från 2011, 
Efter fikat gick vi en promenad i omgivningarna, såg bl.a. fåren som de har till låns sommartid.
De kommer från Hälje Gård, läste jag på en skylt. En smal stig följde vi en bit.
H, F och jag, som alltid hoppas få se en forsärla där, men än inte har lyckats. Däremot lyckades jag övertala herrarna att ställa upp på en skämtbild.
Lite kul 😄! För de som är små på riktigt finns det massor med roligheter där på gräsmattan och bland träden.
Nu är vi på väg åter över Notvarpsbron som gungar lite småtrevligt när man går över. Umeälven forsar fint därunder.
Jag lät de andra åka iväg för jag ville ta lite bilder på det nya brobygget mellan Baggböle och Klabböle som ingår i projektet Västra länken. Den sista delen för att leda trafiken runt staden istället för igenom centrum som idag.
Det är mäktigt att se hur den växer fram, ett fantastiskt precisionsarbete... som tyvärr fallerade då en allvarlig olycka inträffade här i oktober. Lyckligtvis skadades bara en arbetare lindrigt då brobalken rusade iväg pga bromsar som inte fungerade.
Ni ser delen som skjutits ut den 9/8, sen kom då ytterligare en del som i fruktansvärd hastighet gick ända fram till pelaren på andra sidan vilket inte var meningen om jag förstått det rätt. Skadorna på bron blev omfattande och jobbet blir försenat, hur länge vet de inte än.
 
På vägen tillbaka till stugan tog jag ytterligare en bild på vägbygget vid Umedalen som hör till samma länk.
Inte så spännande kanske men jag tycker det är roligt att se hur allt växer fram. Jag är imponerad av ingenjörsarbetet och planeringsarbetet som får trafiken att flyta fram även under byggtiden.
 
Hemma på stugan blommade min portlak så fint.
Det är andra året jag köper en sådan växt jag tidigare aldrig hört talas om. Tomaterna jag odlat från frön tog sig bra i år.
Några plantor hade jag i ett litet plastväxthus jag köpte på Rusta för två år sen. I år blev bästa skörden och jag åt läckra egenodlade tomater ända in i oktober. Från djurlivet kommer denna vackra trollslända som hade vänligheten att parkera sig på min gamla badenbaden.
Och här en gädda som lurar under näckrosorna.
Visst ser ni den lömske? Äsch, jag gillar den och unnar den så en mört ibland då de finns i stort antal. Den har verkligen inte lätt att fånga någon i alla fall då jag sett på.
 
Nästa stopp är den 17 augusti då jag fick besök av två väninnor jag känt sen 70-talet.
Även då riktigt härligt sommarväder så vi kunde ta lite bubbel på bryggan.
Vi ses inte ofta men det är så roligt att hålla kontakten och träffas åtminstone två gånger/år ibland mer. Vi är nu alla pensionärer sen även B bredvid mig nu lämnat sin anställning på bibliotek sen många år. 
 
Kräftor har jag förstås ätit, i år blev det två små fester, en med väninnan den 5. Med vännen åt jag några dagar senare, men bara jag fastnade på bild 😃.
Ingen av kvällarna tillräckligt varmt för att sitta ute, men i uterummet är det nästan som.
 
En mågottbild innan vi åt kräftor: Vännen på bryggan och katten snurrsover vid stora tallen, vårt vårdträd.
Så go', lilla Desirée.
 
Den 16 gjorde åkte vi till Rovågern för att äta en omtalad räkmacka. Jättegod men ganska dyr.
Utsikt över båthamnen med de små sjöstugorna som blir fler för varje år.
Vi tog även en promenad ut på piren innan hemgång.
 
Jag flyttade hem den 19 på kvällen med lilla Desirée, men hade tur och blev bjuden på en härlig utflykt på vår lilla Kullasjö innan. Mina kära grannar, B och I, bjöd mig och en annan granne, G, på go'fika ombord på deras flotté som här framförs av B.
Solen sken och vinden var mild så vi fick en riktigt skön vistelse på vattnet.
Här passerar vi vår stuga fint inbäddad i grönskan. Det syns verkligen inte att det är en skogstomt på ganska mager sandjord.
Tre fina damer i blått som matchar duken och servetterna, inte alls planerat, men det passade bra. Jag borde bara ha tagit av min randiga tröja så hade det sett ännu bättre ut 😊.
De röda får man väl aldrig för många av 😀?
 
Jag avslutar med två bilder från Öbacka Strand.
Bäcken från lasarettet (var den kommer från före vet jag inte, troligen Mariehem, men före det då??) flyter här ut i älven mellan höghusen. Den är varm hela vintern så de övervintrade änderna samlas där. 
 
En bild av vår fina Östra Station alldeles bredvid med pampiga limträbalkar innanför glasväggarna.
Kurviga linjer av rulltrappor och vanliga dito.
 
Pust, nu är augusti avklarad. Det har hunnit bli onsdag och solen har visat sig två dagar. En vacker låg novembersol lyser så fint, men den blå himlen börjar i eftermiddag fyllas av mörkblå moln igen. Hoppas det inte kommer mer väta. Än är marken väldigt blöt av regnandet men de har lovat plusgrader några dagar till. Jag hoppas verkligen det hinner torka upp mer.
 
Ha en skön november! 
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Trevlig uppdatering om dagsläget och fina minnen från sommaren.
Tänk vad olika vädret kan vara vid denna till år för år.
Sköt om dig!