Barbro S

Trevligheter mm i juli
Ute vräker regnet ner, + 8° och blåsigt. Så mysigt att vara inomhus och hinna med en del som legat länge. Jag var på stugan igår och plockade in krukor, växthus (i plast), bord och stol, flagga mm så jag känner mig nöjd att de inte blir blöta idag. Här på bloggen backar jag till juli och försöker minnas vad som hände då.
 
Det är bara att titta på bilderna, förstås. Redan den 2 juli fick jag trevligt besök till lunch, lilla M med mamma A.
God laxsallad med bulgur bjöd jag på. M.s favorit är ändå hallonen efteråt.
Djupt koncentrerad äter hon upp bär efter bär tills lilla skålen är helt tom. Kanske blir det en påfyllning senare också, av fjolårets bär. 
 
Juli började tidigt med regn och redan dagen efter, den tredje, flyttade jag hem med katten då prognosen var blött och kallt. Desirée är helst utomhus på stugan och svår att få in fast det är dåligt väder, sitter ibland och kurar under stugan, tyvärr. Men här hemma vilar hon mer än gärna inomhus.
 
Efter fyra-fem nätter var jag less och ville åter fast vädret inte var det bästa. Den 9 kom det ytterligare en hagelskur, se juni, men med mer normalstora hagel. 
Ca 30mm kom på mindre än fyra timmar. Vackert ljus blev det när solen började stråla fast regnet var kvar.
Efteråt fick vi lite sol som lilla katten njöt av. Även jag 🙂.
Tillsammans med de blomster jag räddat från störtregnet.
 
Det fortsatte det regna med jämna mellanrum hela juli men inte varje dag, som tur var. Om det var fukten eller något annat vet jag inte men rosen med de vackert färgade bladen slog ut för första gången.
Ingen märkvärdig blomma men lite söt ändå. Ingen köpt ros utan en som bara dykt upp, bland lupinerna faktiskt.
Näckrosbladen med droppar dagen efter.
 
Den 15 kom B o F på besök. De är från Uppsala men har stuga vid Piparbölesjön. 
Vi brukar bada men årets juli var inte så inbjudande. Jag bjöd på lunch inomhus med lite rosa bubbel före, en spansk cava som var riktigt god. Eftermiddagen blev fin och solen lockade oss ut bakom stugan.
Här smakas Bailey's mandellikör och kaffe till några hembakta godbitar. Alltid roligt att träffa dem. Vi har så mycket att prata om att timmarna bara rusar iväg.
 
Dagen efter blev det faktiskt bad då systerdottern med lilla M återkom.
Jag avstod tydligen från att bada, ser jag noterat i almanackan.
 
Den 17 var en riktigt finvädersdag. Då åkte jag och vännen först till Sävar för att besöka en mindre loppis där bl.a. min kära barndomskompis bor. Det blev en fin Lena Linderholm-skål och en brunaktig glasfisk som jag tyckte var fin, totalt 60 kr.
 
Vi fortsatte till Skeppsvik där vi åt lunch utomhus. Lite trängsel i kön fick vi stå ut med, men än har inte covid-19 tagit oss. Peppar, peppar (roligt uttryck)!
Toast med skagenröra, riktigt läckert, på behörigt avstånd från övriga gäster.
Skönt ute var det. En bild på vännen Å får det också bli.
Vi promenerade lite däromkring. Först ganska nära. På gräsmattan en  rolig propeller.
Nedanför Sävaråns utlopp mot havet. Tror det kan finnas flera sådana då den grenar sig om jag minns rätt.
Vi paddlade där en gång på 80-talet, jag och väninnan E som nu bor i Stockholm. Minns att vi hade svårt att hitta vägen på slutet.
 
Vi gick vidare på stugvägen men stannade snart då vi kände oss för mätta.
En bänk lockade mer och vi njöt av havsutsikten.
Inga märkvärdiga fåglar, bara enstaka måsar.
 
Åter till naturen på stugtomten. Gräslöken blommar för fullt och drar till sig många insekter.
En vanlig humla som det lär finnas många olika arter av.... och en mer ovanlig skalbagge, guldbaggen som brummar så högt när den flyger.
Han såg ut att sova på blomman och det såg jag senare att fler insekter gjorde kvällstid.
 
Den 18 träffades vi i UMeGänget vid kajen för att cykla vidare till Ön och besöka caféet Eljest som är nytt för i år.
En gammal ladugård har gjorts om till butik med lokalt hantverk och café med läckerheter och nyttigheter. Vi smakade båda. Bilden är lite trist då jag inte lyckades få någon bra bild på oss och inte heller ville fotografera när det var mer folk. För fullt blev det och alla bord fylldes av människor i alla åldrar som njöt av tillvaron samt det goda som såldes. Vägen hem tog vi Kolbäcksbron som jag aldrig tidigare cyklat över.
Fin utsikt över Umeälven gjorde att jag stannade med jämna mellanrum och tog fram kameran. Höghusen på Östra stranden radar upp sig. Just nu byggs det sista. Lite hotfulla moln oroade en del men inget regn föll på oss innan vi kom hem.
Nedan syns villorna på Sofiehem med snällare moln.
Till sist cykelbanan som går längs älven till centrum och vidare ändå bort mot Backens kyrka och Baggböle.
En skön cykeltur med trevligt umgänge som alltid när vi ses.
 
Jag avslutar med bilder på årets svanfamilj som sällan visar sig i Kullasjön. 
Första bilden är de långt borta så jag zoomar allt jag kan till andra sidan sjön. En liten stund senare är de vid min brygga och jag blir så ivrig, men vill samtidigt inte skrämma iväg dem. Jag smyger ut och tar kort när de hunnit till närmsta grannen.
Ser ni svanen av plast i övre vänstra hörnet? De simmade dit och hälsade på en stund. 
Såå fina och stolta över sin avkomma, alla fyra. Jag blir så lycklig när de hälsar på och jag får se och fota dem en längre stund.
 
Regnet fortsätter strila utomhus. Idag har jag planterat om en del trötta växter, gett dem lite ny jord så de klarar vintermörkret när det kommer. Efter det måste man dammsuga så det har jag också gjort. Vi hann också ta en liten promenad vid halv elva då det bara droppade sakta, jag och Desirée. Nu när jag har bloggat färdigt känner jag mig riktigt nöjd med dagen, även att minnas regniga juli som jag ska återkomma till om någon vecka, tror jag. 
 
Vår skogsluffsorientering är nu klar, inte mycket återstår på stugan att ta hand om inför vintern så det borde blir mer tid att hinna ifatt bloggandet. Önskar er en fin början på hösten. Meterologiskt sett har vi inte höst här vid kusten än, men den är nog på väg.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Många trevliga upplevelser, trots blandat väder.
Gillar dina Umeåbilder, så nyfiken på din stad.
Vacker natur också.
Älskar loppis och extra roligt när man kan fynda.
Ha det bra!