Barbro S

Lite av varje i juli
Jag har varit hemma i drygt en vecka efter två månaders stugboende och sakta lugnar det ner sig med måsten. Vi åkte hem lite tidigare pga en lång regnprognos, jag och katten, men de första dagarna var soliga trots det. Jag längtade tillbaka till de långa simturerna jag börjat med i år och som blivit nästan ett beroende, men regnet de kommande dagarna tillsammans med låga temperaturer fick mig på bättre tankar.
 
Bilder från soliga juli kommer här. Redan den första var vi på utflykt till Slöjdarnas Hus som nu öppnat igen efter pandemistängningen ifjol. Först hade vi besökt systerdotterns stuga och vattnat hennes nyplanterade perenner.
Måttligt god macka men alltid skönt att sitta ute och äta. Vännen föredrar skugga.
Jag gick ned till älven som lugnt glider förbi Vännäsby.
Från en brygga tog jag en bild upp mot huset som innehåller fint hantverk av lokala förmågor.
En totempåle tror jag slöjdaren Jögge Sundqvist gjort.
Läcker är den. Fler finns också att beskåda runt huset.
 
Åter till stugan där sjölivet är rikt med fåglar och människor denna badvänliga sommar.
Kanske inte samtidigt då fåglarna undviker folklivet. En andmamma med tio fast man här bara kan räkna till nio kom ibland på besök men höll behörigt avstånd.
Min brorsdotter i båten, maken simmandes och dottern flytande på en luftmadrass. Det har verkligen varit livat på sjön, många stående och sittande på de nya SUP-brädorna, andra simmandes långa sträckor samt massor av glada barn på uppblåsbara plastdjur. Även högljudd musik flera kvällar vilket inte är så uppskattat av mig och andra boende, men de slutade i alla fall hyfsat tidigt.
 
Årets svanfamilj kom på några få besök även detta år.
Som vanligt hälsar de på hos plastsvanen. Undrar om de tycker synd om denne som inte får simma fritt eller så undervisar de sina barn om konstiga släktingar :).
 
En annan andkull med tre var betydligt mer orädda och kom fram till oss vid bryggan för att få sig lite bröd.
Den 8 var det då jag hade besök av damerna B och F från Uppsala som har sin stuga vid den större Piparbölesjön.
Jag bjöd på drink, lingonmojito, som väl var god men lite besvärlig då man enligt receptet bara skulle mosa lingonen, inte sila dem som jag nu vet att jag borde gjort. Till det goda tilltugg. Vi klarade av att sitta i solen korta stunder men sökte oss sen till skugga mer eller mindre.
Här inte så mysig uteplats men den funkar med lä ibland, skugga ibland. Det blir ett litet projekt att fixa till den bättre så småningom.
 
Dagen efter åkte jag och Å till Salteriet i Obbola som ligger fint vid en liten båthamn.
God mat att äta kall eller värma i mikro erbjöds. Vi njöt av olika fiskrätter men bilden togs efteråt.
Fin utsikt över andra strandens sjöbodar.
 
Ännu en trevlig träff några dagar senare.
Tisdag den 13 kom mina kära stuggrannar på besök, paret I o B samt G som bor några stugor bort. Vi turas om att äta gott hos varandra och i år var det min tur att bjuda. Vi började med favoritdrinken Aperol Spritz med lite tilltugg, sen lax och spenatpaj med västerbottensost och sist en ljuvlig efterrätt som I kom med. Melon och jordgubbssallad i limoncello bl.a. Fräsch och jättegod 😃. Den kvällen tog faktiskt musikmarodörerna hänsyn. Så fort vi kom ut på bryggan vid 17-tiden stängde de av musiken för resten av kvällen fast de var kvar mittemot länge. Tur!!
 
Jag avslutar första juliblogginlägget med en bild på min kära katt vid stugan.
Tyvärr var hon lite irriterad vilket syns på öronen men jag gillar bilden ändå.
 
Roligt att denna regniga dag minnas lite av den ljuvliga sommaren. Med hopp om en fin höst önskar jag er allt gott! 
 
#1 - Anonym

Vilka trevliga sommarbilder. Bilden på stora andfamiljen är så vacker,speglingarna i vattnet är fantastiska. Så fint du fångat det. Trist med musikmarodörer, man vill ju njuta av naturens egna ljud eller stillhet. Hälsningar Mary