Barbro S

Snörikt
Äntligen vinter! Vilken härlig början på det nya året. Redan på nyårsdagen var det läge för en vinterpromenad i närområdet.
Då var det ganska behagligt med bara några enstaka minusgrader.
Dagen efter bjöd också på sol, vilket gör det vita vitare. Den 3 ännu mera sol vilket lockade till fler foton.
Kära lilla bollpilen som växt sig ganska stor vid tallen, egentligen står den lite för nära men man styr ju inte var de poppar upp, fröna. Pilarna är verkligen snabbväxande.
Nedklippt aroniahäck med snökonstverk.
Ut på Ersbodaängarna gick vi igen, jag och Å. Det är min vanliga runda som tar ca 45-50 minuter i ganska lugnt tempo. Då hade kylan smällt till lite med -16 på natten och ca -9 dagtid. 
En ensam skidåkare spårar tappert. Jag vill gärna åka snart men lite mindre kallt och lite längre soldag önskas så det kanske inte blir före februari.
Se, så solen kämpar för att komma fram till oss. Ca en vecka senare var samma träd ännu finare.
Ett litet dike har varit vattenfyllt av allt regnande ifjol. I kylan blev den därför vackrare.
Frosten skapade små isträd på snökullarna i diket. Tänk vad ett kraftigt makroobjektiv hade kunnat visa skönheten i de små kristallerna. Det får blir lite isblomster på fönstret istället.
Från den 14, efter det stora snöovädret.
Mycket ojämnt med besökande fåglar men här är i alla fall ett gäng grönfinkar...
..och en ensam talgoxe.
 
Vad gör man de många mörka timmarna i januari? Jo, lägger ett 1000-bitarspussel med bild av världens sju underverk.
Jag har tyvärr bara besökt ett av dem, Colosseum i Rom 1992. Det pusslet blev klart på 4-5 dagar men just idag har vi lagt ut ett nytt, med frukt- och grönt-motiv 😄.
 
Så kom då ovädersdagen, tisdagen den 12/1-21. 
De här bilderna tog jag 20.15. Då hade ändå traktorn plogat två gånger tidigare. Jag trodde han skulle komma en gång till men inte förrän vid sjutiden nästa dag plogades det igen. Jag har full förståelse att traktorföraren behöver sin vila.
Bild tagen inifrån köksfönstret.
En liten alien blev det av ljungen.
Lite mysigt när man bara kan gå in i värmen när man vill. Jag skottade fem gånger den dagen, bra motion.
 
Dagen efter såg det ut så här på våra förrådstak.
Lite ojämn belastning som synes. Jag har försökt raka ned lite av snön men det var så otroligt tungt att jobba med höjda armar att jag blev rent illamående och måste vila för att inte svimma. Jag var alltså tvungen att ge upp. Jag tycker att områdets vaktmästare borde göra något men de har bara tagit lite på kanterna, inte alls på höjden.
Det blir så härligt mjuka snövågor av vindarna. Börjar ni bli less på snö?? Bara två bilder kvar nu så håll ut 😃.
 
Jag tog en promenad mot kyrkan och Västra Ersboda centrum. Mittemot terasshusen vars jättestora terasser, 17 kvm, blev snödekorerade.
De var tidigare av betong med breda odlingsbänkar för de boende. Tyvärr började de spricka och är nu av plåt så jag tror att det inte alls går att odla på kanten längre.
 
Stora ploghögar täcker Ersboda Vård-och omsorgsboende som jag kämpade emot innan det byggdes då de tog en stor del av "min" lilla skog..
Men nu har jag accepterat och märkt att det finns tillräckligt med skog för oss naturvandrare.
 
Vad tror ni händer imorgon? Jo, det ska börja snöa igen, snöa ännu mer på torsdag och visst lite på fredag och lördag också. Men för min del tror jag det räcker med snöfotograferingen nu. Jag gillar ändå jättemycket alla härliga vinterdagar med både snörikedom och bitande kyla emellanåt💖.
 
Önskar er en fin fortsättning på vintern!
 
 
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Wow, vad mycket snö och så vackra bilder! Helt otroligt!
Så roligt för mig att se alla dessa snöbilder, här är allt grönt.
Visade bilderna för min man och han är fascinerad, han älskar snö.
Tack för att du delar med dig och detta vackra och "exotiska"!
Ta det varligt!