Barbro S

Junibörjan
Även i år fick vi vackert väder i juni. Redan den 1 fick jag första besöket på stugan fast jag inte flyttat dit än. Min systerdotter med lilla M kom efter jobb och förskola. Jag bjöd på god laxsallad, kallvarm som brukar uppskattas med bl.a avocado i. Det var skönt att sitta ute, men några bilder tog jag inte då. Folk badade på andra sidan Kullasjön, men med bara + 17 i vattnet nöjde vi oss med tådopp.
 
Den 2/6 fick jag min andra vaccinspruta, Pfizer, som den här gången gjorde lite mer ont i armen, en mycket lindrig biverkning. På kvällen kalas för 17-årig brorsdotterson utomhus i fin trädgårdsmiljö. Nästa dag orientering på Nydala med väninnan S. Då gassade solen och i skogen stod luften still i värmen. Svetten rann medan vi sökte våra kontroller. Fikat tog vi vid Nydalasjöns strand där vinden fläktade. 
Bild från någon annanstans i stan.
 
Nu, utanför mitt fönster, vräker regnet ner igen, vilket det också gjorde i natt så det dånade på stugans tak. Därför åkte jag hem till min dator för att blogga bl.a. Katten är inlåst i stugan med mat, vatten och låda. Annars brukar hon kura under stugan i sånt här väder vilket jag tycker är skönt att hon får slippa. 
 
Den fjärde var det dags för årets första dopp för min del.
En hemsk bild som ändå visar att jag inte bara doppade mig utan tog en skön simtur i 20-gradigt vatten. Efter det laxmackor med vännen min.
På stugan har vi inte så många mygg men däremot brukar knotten vara besvärliga några veckor. Jag har fått fula bett på ben och fötter som kliar hiskeligt emellanåt.
 
Enda bilden från nationaldagen som jag spenderade på stugan med hårt trädgårdsarbete, jordförbättring bl.a. 
Himlen var fin men orolig på Ersboda senare. Vi hade tänkt golfa men fick ställa in. Den första golfrundan blev istället den 8 på kvällen med fantastiskt väder och bara enstaka mygg. Jag tyckte det gick riktigt bra med tanke på att jag inte alls tränat sen i höstas, men jag har inte så höga krav. Gillar mest att komma mig ut i naturen och få lite motion med trevliga golfvänner, kända och okända.
 
Den 7 följde jag med väninnan på en ny sorts stadsorientering som OK Naturpasset har fixat. Det var riktigt roligt att läsa stadskarta utan namngivna gator och leta föremål som man normalt inte tänker på. Fast jag bott här hela mitt liv upptäckte jag två lugna gatstumpar med jättefin miljö. Så vackra trähus med lummiga gårdar Västpåstan där jag inte passerat på mycket mycket länge.
 
Två av kontrollerna var i närheten av Strandpromenaden där bl.a. Lundåkerns båthamn ligger.
Sista kontrollen var svår men då hägrade lunch på uteservering. Vi hamnade på "Gotthards vid älven" som nyligen öppnat sin sommarrestaurang. Sojamarinerad regnbågsöring smakade ljuvligt med ett glas vitt till och utsikt mot Umeälven och Teg. På väg därifrån beundrade vi kommunens planteringar, bl.a. i Rådhusparken.
Kastanjer har jag inte sett häruppe förut. Och vilka fina tulpaner!
Läckra färger och mysig form. Många var det som slagit sig ner på gräsmattorna.
Med avstånd än så länge :).
Närmare älven. Lite mörk bild, tyvärr. Min enkla mobilkamera får duga ibland.
Äppelblom på torget med fin fontänskulptur till höger.
 
Vädret blev allt mer ljuvligt med soliga +24-26-graders värme. Till stugan gick flytten den 9/6 med katt som protestskrek i buren på vägen dit, men sen fick nytt och roligt att undersöka.
Redan samma kväll fick jag besök av D, A och lilla M. Då var sjövattnet tillräckligt varmt.
Lilla M tvekar lite trots lockande från mamma. Vid bryggan blir det djupt ganska snabbt för liten men något dopp med assistans blev det. Små söta paddyngel simmade i massor bredvid vilket hon kanske inte uppskattade trots att vi bedyrade att de var ofarliga och mer rädda för henne än tvärtom.
 
En helt egen lekstuga togs i besittning. Här hälsar hon glatt välkommen in.
Jag hade köpt några plantor innan och den vackraste av dem har samma namn som lilla M.
Jag fick också hjälpa till att putsa min systerdotters fina hår som blivit alltmer lockigt.
Min syster hade också jättefint tjockt, lockigt hår medan jag begåvats med tunna fina strån helt spikraka. Men snart är det dags för min årliga sommarpermanent :).
 
Dagarna rullar på och igår åt vi matjesill för första gången utomhus även det. Jag är alltså väldigt nöjd med juni i år trots att värmen nu gett sig för lite mer svalt väder. 
 
Hoppas även ni har det gott i sommartid. Jag efterlyste kommentarer sist men fick bara en. Inte bara då den var så bra att det kändes som minst tio snälla kommentarer. Tack för de fina orden, Mary, de värmde.
 
#1 - Mary

Tack för dina uppskattande ord om mina kommentarer i förra inlägget. Stadsorientering låter spännande. Kul att upptäcka sin stad på olika sätt. Fina sommarbilder! Vänliga hälsningar Mary