Barbro S

April- och majhändelser
Det går allt segare att blogga då livet utomhus tar mer tid, härligt nog. Det är inte så mycket att berätta, bara lite bilder från olika datum. Den sjunde april var jag med A o M till Umedalens skulpturpark.
De rödrosa byggnaderna är kvar sen området var ett mentalsjukhus som avvecklades på 80-talet och istället blev skolor, företagshus, vårdcentral, äldreboende mm. Det finns många härliga skulpturer att titta på men med hänsyn till korta ben gick vi inte så långt. En läcker är hästen långt däruppe på tornet. 
Pelaren till höger är en av ett par som bildar en annan skulptur. När konsten började trötta köpte jag oss två rullpizza att dela på tre. 
Det smakade jättegott ute i parken med skön aprilsol. Vi hade lyckats sätta oss på en skolgård visade det sig. När eleverna började komma ut var det dags för oss att gå vidare.
 
Promenad längs älven den 15 mot höghusen på Öbacka Strand.
I bakgrunden fina Kolbäcksbron. Jag ville se om där fanns en strömstare eller en mandarinand som ifjol men fann endast glada måsar.
Skrattmåsar på isflak och på andra sidan älven fina hus på Ön. Där ska bebyggas massor med hus, 2800 bostäder flera våningar höga tätt tätt. Idyllen försvinner, tyvärr.  Jag hade gärna sett mindre tvåvåningshus, kanske lite som här på Ersboda med mycket natur mellan husen och en stor park för umeborna att vistas i för vila och olika aktiviteter, men kommunen vill ha bostäder centralt för ca 4000 personer, tror jag det var. 
 
Nu kommer lite mer fåglar. En skådning med kära väninnan K ute i Degernäs en fin kväll den 20 april gav en svanbild till (se förra inlägget).
När de flyger förbi gäller det att vara snabb med kameran, speciellt när man knappt ser något på displayen. Bara knäppa och hoppas på det bästa. 
 
Flyttfåglarna kom i flockar, speciellt bergfinkarna var det mängder av den 25 - 26. Sen drog de flesta vidare.
För inte så många år sen var de svåra att få se, men sen ifjol vimlar de ibland vid min fågelmatning. De lyckades pricka av ett aprilsnöoväder också.
De vackra steglitsarna dök upp i samma veva.
Tyvärr har jag bara fått se dem enstaka gånger sen dess. Ifjol kom de mest varje dag. Trastarna vällde in i massor de också, mest rödvinge- och björktrast. En taltrast lyckade jag få på bild.
För ett otränat öga som mitt liknar den dubbeltrasten jag inte har lyckats få se någon gång. Först blev jag så besviken när jag fick veta att det inte var den, men taltrasten ser jag också sällan även om den inte alls är sällsynt.
 
Liten flicka hälsar på med sin mamma. Se så stor hon verkar när hon inte göms i overall.
En stund på lekparken är alltid roligt.
Nu träffas vi ganska regelbundet. Jag har fått hämta på dagis varanna vecka, vilket är så mysigt.
 
Umeälven nedanför Backens kyrka den 26...
... och en vanlig groda på Bölesholmarna den 28.
Jag tyckte den såg ovanlig ut, jag. På stugan har vi bara paddor så det är faktiskt sällan jag stöter på någon groda att fotografera.
 
Så har jag då kommit till majs små utflykter. Nog är det lite trist att inte ha någon utlandsresa att blogga om. Känner mig lite tjatig men fortsätter ändå 😃. Jag har liksom inte kommit på vad jag ska göra med mina bilder numera. Fotoalbum slutade jag med när digitalkameran kom in i mitt liv 2008 och 2009 började jag så smått blogga. Vilket var roligt först i och med att jag fann Fototriss som gav mig många nya besökare och kommentarer.
 
Den utmaningen har flyttat till Instagram sen några år. Dit flyttade jag inte med då det inte går att jobba via stationär dator. Jag gillar att redigera bilderna på Picasa innan jag visar dem här. Istället nöjde jag mig med att stanna här och även finnas på Facebook för vänner och bekanta. Nu har jag bara en annan bloggare som oftast kommenterar vilket jag uppskattar mycket. Jag ser på statistiken att fler läser min blogg, men de lämnar aldrig någon kommentar. Det funderar jag över ??
 
Er vill jag fråga vad det är som gör att ni läser min blogg? Jag har bett om kommentarer tidigare men aldrig fått svar. Jag funderar om jag ska fortsätta med bloggandet då jag faktiskt börjar bli lite less. Om det blir fler utlandsresor kommer jag absolut att berätta om dem, men i övrigt känns det som att det mest är samma, samma.
 
Ge mig en kommentar och berätta vad det är ni gillar med min blogg. Är det bilderna, är det för att ni känner mig och vill se vad som sker i mitt liv eller är det av något helt annat skäl? Snälla, skriv något så jag kanske får lite lust att fortsätta. Du får skriva med signatur eller vara helt anonym om du vill det.
 
Okej, då glider vi in i maj 2021. Redan den 1 åkte jag ut till stugan för att kolla snöläget och ta en fika vid härbrets soliga sida.
Så såg det ut på tomten och sjön. Efter en stund kom en jamande liten vän som blev så glad när jag ville kela och prata lite.
Grannens Felix som patrullerar området mest varje dag.
 
En utflykt till Gammlia med mina kära släktingar A o M blev det den 8 maj.
M hittade mycket att upptäcka bland alla fina gamla hus.
Gott om tussilago lyste gult  och även en annan blomma vars namn jag inte känner till.
Här med ett besökande bi. Vet du namnet så berätta gärna!
 
Lite bus med mormoster uppskattas alltid.
Vi fortsatte till samevistena...
..och sen dansbanan där vi faktiskt fick kliva upp på scenen och sjunga varsin låt. Försöka i alla fall :). Det gick bättre att dansa loss (vi var helt ensamma där) innan vi fortsatte mot dammen och fåglarna. Dansbanan till vänster.
Tre gräsandhanar och två skrattmåsar som förde ett oherrans liv.
Tur brödet tog slut så de inte hade mer att skrika om. Gräsänderna bäppar bara trivsamt men måsarna, måste de leva om så?
Jaa, det måste jag, säger den trotsigt och bligar från sidan.
 
Kristi Himmelsfärdsdag, den 13 maj, bjöd på riktigt fint väder. Väninnan H och jag åkte ut till Lillskärsudden för att skåda fågel och fika. Därute var det tyvärr, som alltid när jag är där, betydligt kyligare än i stan. Bara +13 (i stan +18) och kalla vindar. Efter lite skådning åkte vi vidare till Norrmjöle fiskeläge.
Där var det varmt och behagligt att ta ett fika medan lövsångaren sjöng för oss (årets första för min del), gulsparven visade sig och det var allmänt gott att leva.
Vi gick runt och njöt av utsikten mot Norrmjöle havsbad. Jag mindes barndomens badbussar som tog oss från stadens centrum, men H som är 6 år yngre hade inte åkt med dem.
Här tysta skrattmåsar på sten. Lite fler fåglar såg vi genom tubkikaren..
... men de var svåra att fånga på bild. Här syns de bara som prickar på stenar och vatten.
Men en storskrakehona lyckades jag komma lite närmare.
Eller är det en småskrake?? Punkfrisyr har de båda.
 
Vädret fortsatte inte fullt så bra men tillräckligt för att den mesta snön hann tina bort och det vackra, sköna, efterlängtade gröna bredde ut sig alltmer.
En skata är inte alls svart och vit som ni ser. Fotad den 16 maj.
 
I förrgår, den 20 maj, kom sommaren med besked, men bara en enda dag. Då passade vi på att åka ut till havet, jag och min särbo Å. Till Täfteå och vidare ut mot Rovögern.
Vi stannade till vid Hökaren där vi fann en perfekt sjö att fika vid.
+ 20° i skuggan, en hel grad varmare än på Ersboda. Annars brukar väl havet kyla så här års?
Lite fåglar fanns det också att titta på, mest vigg, knipa och mås. Vi for ända ut till Kvarkenfisk som ännu inte hade öppnat för säsongen. 
Fina sjöbodar som hyrts ut. Bakom den här raden fler och fler som byggs så de är tydligen populära.
Även där en skrattmås och en tärna.
 
Jag avslutar med en bild på min kära katt.
Hon älskar det gröna gräset och även kattmyntan som grannen planterat (inte på bild). Den har knappt visat sig men avger tydligen en skarp doft som lockar henne. 
 
Efter sommardagen i torsdags sjönk temperaturen ner på 4-5°, tydligen pga isvindar från Finland. Regnet kom över oss vilket fick katten att deppa ihop fullständigt. Vi försökte muntra upp henne med räkor när vi själva njöt av crepes med kantarellstuvning igår kväll. Visst, det fick henne att piggna till lite men idag kurar hon i hopplöshet nere i klädkammaren.
 
Så otroligt ruggigt! Turligt nog har jag innejobb att göra, bl.a. med att plantera om småväxter jag dragit upp från frön.
 
Glöm inte lämna en kommentar om ni vill att jag ska fortsätta blogga! 
 
Ha en skön sommar, för efter den här blöta, kalla helgen måste den väl ändå snart dyka upp.
  
 
#1 - Mary

Hej! Jag uppskattar din blogg mycket. Du skriver på ett lättsamt och naturligt sätt o med djup ibland. Du beskriver känslan dina upplevelser o företeelser på ett så bra sätt, man känner att man själv är med i upplevelsen. Jag är ursprungligen från Umeå o uppskattar hur du beskriver vardagen där. Allt om Grisbackaänget var mycket trevligt o intressant att läsa. Fina bilder tar du också. Förstår att du blir lite less när det sällan kommer kommentarer. Men jag uppskattar din blogg mycket. Du har en positiv anda. Vänliga hälsningar Mary