Barbro S

Juni, utflykt och fest
Nuet är grått, tjatigt grått, både i verkligheten och i min bloggtext tidigare, läser jag, men juni 2021 var full av färger och solsken. Med systerdottern med dotter gjorde jag den 24 en utflykt till Klabböle Energicentrum.
Mycket roligt att leka med och pröva på. Här en eldriven fyrhjuling som inte var helt lätt att styra för lilla M, drygt 3,5 år. Man var tvungen att vrida på handtaget för att få fart vilken nog var svårast som mamma A hjälpte till med från början.

Enklare att klättra upp och titta ut.
Härligt, jag fick flyga :). Efter alla möjliga klätterställningar och annat roligt åt vi en god lunch vid caféet utomhus, förstås, då dagen var varm och skön. En ensam mås höll oss sällskap för att få lite godsaker.
Här fotad lite senare.

Sen gjorde vi något jag aldrig gjort förut fast jag besökt stället massor av gånger; vandrade i den gamla timmerrännan som för längesen användes vid flottning.
Vandra och vandra, vissa sprang och ropade glatt så det ekade bland graffitin.
Här en söt, ledsen och kanske lite otäck flicka om man ser de blödande ögonen.
På ena sidan Umeälven mot de små stugorna i Baggböle. Vi gick uppför en smal trappa, längs en liten stig och nerför en lite bredare trappa mot en brygga i Klabböle på andra sidan.
Kallt i vattnet men vi provade att doppa fötterna en stund. Även jag som här inte gjort det än.
Vattnet ser nästan lite ut som flytande metall.
Älven har här flutit in genom en smal passage och bildat som en liten sjö. Tittar man till vänster ser man det delvis havererade brobygget på Västra länken.
I dagens tidning, VK, läser jag att de ändå hoppas vara klara hösten 2022 fast det låter osäkert.

Jag ville bli förevigad i min Stina Jakobsson-outfit som jag köpt för ganska många år sen men inte använder så ofta.
Jag gillar hennes kläder väldigt mycket, härliga färger, skönt material och väldigt lättskötta plagg. De första köpte jag på marknad i stan före 2010 och en del av dem använder jag än. Den ovan är köpt lite senare.

Lilla M vilar en stund på trappan innan tillbakaspringandet i flottrännan.
Ser lite dirigerande ut. Nu klara, färdiga, spring!

Dagen efter var det midsommarafton då vi i UMeGänget träffades hemma hos ett par på deras kolonilott. Kubbspel stod på programmet, männen mot kvinnorna.
Här leder kvinnolaget stort, men jag tror det blev jämnt till slut.
En av våra säkrare kastare tillika värdinna. Efteråt började vi grilla vår medhavda middag och njöt en skön midsommaraftonskväll i mycket trevligt sällskap medan solen sakta gick ned. Jordgubbar och glass bjöds också på samt lite frågor om värdinnans hemland som jag faktiskt besökt två gånger.
Ja, solen går ju knappt ned den här tiden, men det blev i alla fall skuggigt och lite svalare och därmed ökande antal blodsugande besökare.
Så fina trädgårdsdekorationer! Katten blev jag väldigt förtjust i. Men jag har ju en egen på min stugtomt som snällt väntade på mig när jag återvände hem. Ingen bild på henne men väl en liten solnedgång ca halv elva.
Stilla och lugnt!

Mera regn idag, började blogga för två dagar sen då det också vräkte ned men stormade mer än idag. Igår en grå mellandag med uppehåll som tur var. Nu ska jag snart lämna in bilen på Motorcentralen för några mindre reparationer. Vännen hämtar mig därifrån som tur är och vi ska leta oss någon lunchrestaurang att besöka.

Ha en fin höst!

#1 - Mary

Så trevligt att få följa med på alla aktiviteter, om än på avstånd. Sista bilden är så vacker. Ha en fin höst du med. Hälsningar Mary