Barbro S

Årets sista
Det sista blogginlägget för 2021 börjar med november. En utflykt till Holmsund och första stopp båthamnen i Karlsborg. 
Vi gick ut på frostig brygga, tog några foton och åkte vidare ut på Lövöudden. 
Trots låg sol blänkte det ordentligt.
I bakgrunden anas vindkraftverken vid hamnen. Vi brukar vandra ut dit och spana efter fåglar ibland men nu byggs det om så mycket att jag undviker området.
Jag gillar novembergräsets blekgula färg.
Solnedgång den 13 och soluppgång med mer brinnande himmel den 23.
Kära lilla katten som nu inte längre finns hos mig.
Jag ska skriva mer om det senare men orkar inte just nu.
 
Snö föll den 26 och låg kvar länge.
 
Undrar vad de spanar på. Så roligt att fota fåglarna i solsken för då kan jag få till bra skärpa.
 
Mer från november har jag bloggat om tidigare, bl.a. Höstljus.
December med adventstid. 
Julpyntandet tar lång tid. Hälften till advent och sen alla tomtar vid Lucia. Den 4, min namnsdag, var det julfest hos BK Björken, vår bridgeklubb. Någon vinst i tävlingen blev det inte, utan näst sist, ungefär som förväntat. Men roligt ändå att vara med och spela. Däremot fick jag en fantastisk högvinst på lotteriet efteråt då vi ätit jultallriken.
Denna underbara fruktkorg med diverse godsaker från Coop Nord, Tomtebo och ett litet paraply vann jag på två av de fem lotter jag köpt. Jag hann inte äta upp allt utan delade med mig till granne och vän, men det gjorde jag så gärna :). 
 
Den 16 en trevlig glöggfest hos väninnan med ett överdåd av godsaker. Hennes bilder.
Skål i årets Blossaglögg. God och apelsinig smak.
Mitt lilla bidrag är tryfflarna från apoteket i brun  kartong.
Vi satt inte på samma sida men det var lättare att fota från det här hållet.
 
Ett pussel måste man ha i december. I början fick jag hjälp av väninnan Å som jag bjöd på god grönkålspaj med västerbottensost till lunch.
Men först ville lilla Desirée vara med :). Bara en stund, sen dags snusa på röd filt.
Jag saknar henne hela tiden. Det är så tomt i lägenheten. Men nu behöver min vän hjälp när han precis kommit hem från lasarettet efter en nästan månadslång vistelse, så jag är inte hemma lika ofta.
 
Julafton firades på Grubbe som vanligt med mina syskonbarn med familjer. Tomten kom med många paket, nja, ingen tomte egentligen.
Paketen bara låg där under granen och delades sen ut av A, yngsta tonåringen.
Rött är julens färg vilket syns på oss kvinnor. En rödglänsande växt hade värdinnan fått tidigare.
Jag vet ju vad den heter men kan inte komma på det just nu. Någon som vill upplysa mig?
 
Efter jul kom min särbo med sonen och hans flickvän från Uppsala.
Även de gav mig lite hjälp till årets nya 1000-bitarspussel.
 
En bild från nyårsaftonens natt har jag också av någon anledning.
Jag och min särbo firade hos mig som vanligt, i år med hemlagad middag och det fantastiska tv-programmet "På Spåret" som gjorde att tiden fram till midnatt gick fortare än vanligt. Tyvärr small det från fyrverkerier ända sen eftermiddagen vilket är väldigt irriterande och jobbigt för djuren, inte minst.
 
Nu ska jag skynda mig att beställa bloggböcker från Bloggtillbok för året som gått. Sen rensar jag bort lite för privata bilder, men då finns de i alla fall som minnen på papper. Jag använder bloggen som mitt personliga album ungefär. Önskar jag kunde skriva lite mer spännande om andra saker, men vet inte riktigt på vilket sätt.
 
Januari är alltid tuff och i år blev det än lite värre, men nu när snart februarisolen börjar lysa allt längre kanske det känns bättre. Hoppas på en fin fortsättning av 2022, till er också!
 
#1 - Mary

Jag gillar ditt sätt att beskriva vardagsnära ting o situationer. Du fångar känslan. Man känner att man som läsare är med i situationen. Vackra solnedgångsbilder. Så tråkigt att kära katten inte är med längre. Förstår att det känns tomt. Hoppas vännen tillfrisknar snabbt. Hälsningar Mary