Barbro S

Spets med gädda
Veckans fotoutmaning handlar om att söka spetsiga motiv. Direkt seglade tanken iväg mot mina kära kaktusar, som också är hälsoväxter då de renar luften och kaktussaften sägs läka sår m.m.

Zebra Aloe
Visserligen spetsig men ändå en snäll kaktus då den saknar taggar.


Och så hatten på en av mina parfymflaskor.

 
En gädda är väl spetsig både fram och bak?

Mer spetsiga bilder hittar ni på FOTOTRISS

Jag måste få berätta om gäddan. På fredagkväll ringde det på dörren och en ung granne höll upp en kasse med en lömskt bligande varelse i och undrade om jag ville ha en gädda till katterna. Givetvis tackade jag ja, men när jag sen tog i den mycket hala (slemmiga) fisken insåg jag att jag inte visste hur man skulle ta hand om den. Konsulterade per telefon en fiskekunnig vän som gav goda råd hur jag skulle filea. Men jag fick inget grepp om gäddan, slemmet tog aldrig slut fast jag sköljde och skrapade.

Till slut tog jag till alternativrådet jag fått --Du kan alltid kapa den och göra kotletter. Jaa, suck, tack så jag sågade itu den och kokade i bitar. Det tog flera timmar innan allt var klart men katterna älskar det vita fiskköttet. Tusse vill ha mer, mer, mer... Och så fick jag ett motiv till att fotografera som dessutom råkade passa denna veckas fotoutmaning. Tack grannen!

En liten bonusbild, inte så spetsig. Klicka om ni vill se i större format.
#1 - Anna/Ailurofilen

Blä för gädda! Senaste fångsten maken fick (flera år sen) fick jag för mig att jag skulle göra gädd-queneller, en slags fiskbullar. Gäddkött, potatismjöl, grädde och kryddor kördes i matberedare. Forma till runda bullar, sjuda i buljong. Inte blev det godare för det.

#2 - kaxi

Härliga bilder och jag gillar nog kaktusen bäst för den har så fina färger.

#3 - BountyLady

Hej Barbro!



Jag gillar din Aloe bäst!

Skrattar åt historien med Gäddan.

Har själv aldrig tagit i en sådan men kan tänka mej varför det heter "hal som en gädda"... :)



Tack för tipset på hur man kan göra med aloen!

Jag har ju några till arter, men min bild visar den som är störst, men som jag liksom inte vet vad jag ska göra med riktigt... :)



Ha en fin dag!

#4 - Majsan

Härliga bilder!! Parfymflasketoppen blev ändå min favorit.. :)



Ha en fin fortsättning på helg och vecka.

#5 - Pialotta

Du menar inte att du gav katterna gäddan;-) Kokt gädda med riktigt stark pepparrotssås o kokt potatis, det som är så gott:-)

vet du, till en annan gång sköljer du av firren med lika delar ättika och vatten.. går mycket bättre att få bort slemmet.. Min farfar/pappa fiskade mycket och mina bröder nu..

Kanonfina bilder på trissen, men så klart gillar jag mest firren:-)

#6 - Rajson

Tur att det inte var jag som skulle ta hand om denna rackare!Skulle inte fixat detta!

Aleo vera är ursnygg!

#7 - Tonårsliv by Leonora - Rösta på veckans blogg!

Jag har blivit nominerad till veckans blogg hos http://enfliickasdagbok.blogg.se/2009/may/10-finalister-2.html#comment och om du röstar på mig så lovar jag att göra detsamma för dig någon gång. Tack på förhand sötnos :)<3



#8 - SHEERBLONDES

Hej :)

vi har startat en hemsida där vi testar produkter, ger tips och betygsätter. Du får gättegärna ta en titt om du har lust!



Ha en superfin dag & hoppas det är OK att vi lämnar en kommentar.



/Alicia Eriksson

Tessie Hagström

(Viktor Piepenburg

Andreas Käll

André Persson)

#9 - Barbro S

Nån som vet hur man tar bort kommentaren Supergratis?

#10 - Ingrid

första bilden blir min favorit bild.

Mina bilder är helt annorlunda

Kram Ingrid

#11 - Ingrid

Klart att det var gott för katten, men oj oj så mumsigt det är med kokt gädda, hårdkokt hackad ägg, pepparrot och smält smör. Du gick miste om något!!



För övrigt gillar jag din aloe!

/Ingrid

#12 - sofie

jag använde mig av mitt 70-300, är osäker på om det räknas till teleobjektiven men det gör det nog :D

#13 - Sara

Hoppas det hjälpte dig och att du vet vad du ska rösta på i alla fall! :)

#14 - Mattias S

Pike heter fisken ifråga på engelska. Det betyder också spjut och bergstopp, så nog torde det duga som spetsigt exempel.

#15 - Zippo

Gäddor är väl inte så hala...annat är det med ål :-)

Rolig historia var det i alla fall.

Hur som helst så gillar jag den första bilden skarpt varpå jag utnämner den till veckans favorit.

Ha det gott och tack för kommentaren.



/Zippo